Urban Turntable Conference

Stockholm vs. världen... Vad krävs av oss på 2000-talet? Om vi ska vara konkurrenskraftiga? Om vi ska vara kreativa? Om vi ska vara spjutspets? Om vi ska vara globala? Om vi ska vara lokala? 28 november 2006 Färgfabriken Årets konferens! Efter Richard Florida-seminariet i Blå Hallen i våras bestämde vi oss. Det var dags att ta ett steg till. Hur gå från snack till verkstad? Om vi nu skulle bli kreativa, smarta, framgångsrika och innovativa på riktigt? Om vi som gammal välfärdsnationen ska kunna ge världen det den behöver i form av både tillväxt och social ansvar. Så vi beslöt oss för att ta fram "drömseminariet" - ett gäng talare med idéer som för oss vidare. Som kan visa vad som krävs. När den globaliserade ekonomin är ett faktum. När kunskapsekonomin tagit över. För att se hur vi som samhälle, region, stad, företag, entreprenörer och individer borde tänka och agera. Den 28:e november är det dags. Ett tillfälle som inte kommer tillbaka. Vi är enormt stolta över att ha fått hit fyra personer som hela världen sliter i annars. Nu kommer de till samma rum, under en dag. Vi för in omvärlden - hela den globala verkligheten - till Stockholm för att se vad det sätter för spår för framtiden. Invigningstalare är Stockholms finansborgarråd Kristina Axén Olin. Fyra perspektiv: Global ekonomi Vi har lyckats få hit Noreena Hertz - som fått världsrykte för sitt sätt att diskutera och problematisera konsekvenserna av den globala ekonomin. Hon har redan varit på coverstar för att:ention och kommer direkt från en filminspelning till Färgfabriken. Hon samarbetar med Bono, Al Gore, Bill Gates och många fler. Och detta för att sätta fingret på hur vi skapar en global ekonomi som fungerar. Hur vi i västvärlden ska ta Afrika ur skuldfällan. Och hur vi ska lyfta en privatiserad global ekonomi till att ta ett vidgat samhällsansvar. Noreena Hertz provocerar, preciserar och underhåller. Hon för jämställdhets- och ansvarsdiskussionen till en global nivå. Hjärnans ekonomi Daniel Pink tar sig in i våra hjärnor. Med boken A Whole New Mind, som kom förra året, har han blivit omtalad världen över. Och detta för att han - på ett mycket påtagligt sätt - visar att när Asien är en del av världsekonomin, när så många vill så mycket och när produktionen blivit så automatiserad - ja, då krävs det mycket av våra hjärnor. Vi måste vara analytiska som aldrig förr. Men samtidigt intuitiva och kreativa som aldrig förr. Den vänstra hjärnhalvan måste kompletteras med den högra. Dan Pink var talskrivare till Al Gore under Clinton-administrationen. Han skriver numera i allt från Wired till New York Times och Harvard Business Review. Och landar nu för första gången i Stockholm. Symbolikens och städernas ekonomi François Roche är världens idag mest omtalade konceptuellt arbetande arkitekt. Han blev berömd när han lanserade termen "concept architecture" - och påstod att arkitekter borde rita hus som inte gick att bygga men som visade på de möjligheter som världen behövde. Nu har världen hunnit ifatt honom så pass att hans hus ska börja byggas. I Bangkok ska man uppföra ett hus som samtidigt renar luften på föroreningar. I Frankrike kommer snart Roche "museum för radikal arkitektur" att uppföras. Roche vågar vara kritisk, berättande, underhållande. Han vågar koppla galen kreativitet samman med forskning och högteknologi. Och han vågar skapa symboler för 2000-talet. Inte bara höga hus. Utan mening för vår tid. Urban ekonomi Om någon månad kommer Lars Lerups nya bok. Där beskriver han hur det är dags att tänka nytt. Med Katrina i New Orleans och tsunamin i Sydostasien i färskt minne visar Lerup - till vardags dekanus vid Rice University i Houston Texas och en av världens främsta urbanister - hur det är dags att tänka nytt. När det gäller infrastruktur, när det gäller boende och byggande, när det gäller allt från livsstilar till samhällssystem. Lerup var dessutom en av workshopledarna vid Urban Turntable Workshop och kommer därför att skapa en brygga mellan de globala behoven och Stockholms specifika situation. Invigningstalare är finansborgarrådet i Stockholm, Kristina Axén Olin. Moderator: Pontus Schultz, chefredaktör Veckans Affärer och att:ention. Antalet platser är begränsat. Språk: engelska. Plats: Färgfabrikens stora sal. För vidare information, anmälan eller frågor se www.fargfabriken.se eller kontakta Karin Englund, karin.englund@fargfabriken.se eller ring +46-8-6450707. Konferensen är en del av Urban Turntable - om Stockholmsregionens framtid i ett socialt perspektiv. Den är producerad av Färgfabriken i samarbete med ESF-rådet, Veckans Affärer, Stockholms stad och många, många fler. Den 28:e november är det också premiär för Färgfabriken Magazine. Första numret av Färgfabrikens tidning. 96 sidor som för Stockholm och Sverige i dialog med världen.

Jessica Rydén

Presskontakt Kommunikationsansvarig 0735-290794