Älgveckan på Färna och Karmansbo Herrgård 07-13 november

De västmanländska skogarna innehåller en naturresurs som är unik – viltkött. Skogens vilda djur är inte bokförda i någon stamtavla, behöver inga stängsel eller bearbetad mark, och de äter ingen antibiotika. Naturligare, nyttigare och godare kan det inte bli! Intresset för att äta klimatsmart viltkött ökar, och därför har Jägareförbundet Västmanland tagit initiativ till Älgveckan.
På Färna Herrgård & Spa och Karmabsbo Herrgård återfinns älg på menyn i olika former hela veckan.

På lunchmenyn under veckan erbjuder vi bland annat älgkalops,  älgfärsbiffar med kantarellsås & rostad potatis samt Älghögrev med pepparrotssås och rostade rotfrukter.

Bland varmrätter kan vi nämna älgrygg med bakad tomat från Norrängen och sötsyrlig dragon-& gräddreduktion serveras med rökt potatispuré eller älginnanlår med stuvade kantareller rödvinsreduktion med lingon och rosmarin serveras med rotfruktsterrin.

Under Älgveckan kommer vi att använda oss av älg från Grek Åsar i Nora.
Där markägare Christer Öholm är ensam jägare med inbjudna gästjägare. Greks Åsar är ett stort jaktområde på 1250 hektar.

Köttet har tagits hand av Vreta rökeri i Sörmland som också förser Färna med Kronhjort, vildsvin, kanin och vildand. Vreta är ett litet företag som riktar in sig på ett närproducerat viltsortiment, samt förädling så som rökning av vilt.

• Mat, dryck

• älgvecka
  • älgkött
  • lokalproducerat
  • inga-lena eriksson
  • herrgård

WG HOTELLDRIFT I KORTHET
Färna Herrgård & Spa är en spaanläggning i Bergslagen för spaweekend, konferens, möten, bröllop & firande. Utöver Herrgård och spa finns på anläggningen Färna Herrgårdsbod
och Färna trädgårdar. Herrgården drivs av driftsbolaget WG Hotelldrift AB där även
Karmansbo Herrgård ingår. VD och ägare är Wenche Engström.

Karmansbo Herrgård är en konferensanläggning i hjärtat av Bergslagen för möte och konferens, bed and breakfast med sommarrestaurang & bröllop.

Denna information finns även att hämta på mynewsdesk.se

KONTAKTER
VD: Wenche Engström wenche@fernaherrgard.se