Färna Herrgård till final i Årets Viltkock 2019

Lördagen den 2 februari avgörs vem som blir Årets Viltkock 2019. Finalen går av stapeln på Eriksberg i Blekinge och de två finalisterna Emil Lindfors från restaurang Bryggargatan i Skellefteå och Björn Olfenius från Färna Herrgård & Spa får då tillaga sina egna vildsvinsrätter.

Bakom priset Årets Viltkock står Viltmatakademin, som tillsammans med Eriksberg och Svenska Jägareförbundet vill höja intresset och kunskapen om viltkött. Juryns ordförande är Gert Klötzke.

Finalen den 2 februari

På förmiddagen tillagar de två finalisterna sina vildsvinsrätter från sina vinnande recept. Dessa serveras för juryn klockan 12.30. Direkt därefter påbörjar de sina rätter som är komponerade med råvaror från en råvarukorg. Varje tävlande ska tillaga 20 portioner vardera som serveras i restaurangen klockan 19.30.

Därefter sammanträder juryn och prisutdelningen sker kl. 21.30.

Det finns även möjlighet att närvara när Årets Viltkock utses och smaka på finalrätterna. Boka in dig på https://eriksberg.se/ . Antalet platser är begränsade.

Färna Herrgård gick även till final som en av tre restauranger i Sverige när Årets Viltmatrestaurang utsågs i höstas.

För mer information kontakta:
Rolf Salomonsson, Svenska Viltmatakademin, 070-4041751
Sofie Andersson, Pressansvarig Färna Herrgård & Spa, 070-680 9266

• Gastronomi

• mat & dryck
  • färna herrgård

• Västmanland

Färna Herrgård & Spa erbjuder upplevelser och övernattningar både för mötes- och privatgästen med fokus på mat, spa- och naturupplevelser.

Herrgården är omgiven av bergslagsnatur med Färna Ekopark och sjöarna Norrsjön & Lillsvan runt hörnet. Här finns ett lusthus för vigslar & ett mausoleum med utsikt över vattnet, unikt i sitt slag. I Stora stallet finns Färna Herrgårdsbod, 300 kvm shopping i rustik miljö.

Herrgården ägs av Gerald och Wenche Engström med Wenche som Vd.

Färna Herrgård & Spa är utvald av Svenska Möten och medlem i Svenska Spahotell. Hotellet är Svanenmärkt och restaurangen är 25% KRAV-märkt.

Färna Herrgård & Spa på webben
Färna Herrgård & Spa på Facebook
Boka Färna Herrgård & Spa online

Kontakt:

Sofie Andersson

Marknads- & försäljningschef | Marketing- & Sales manager
Mobil: +46 70 680 9266 vxl: +46 222-281 90 epost: sofie.andersson@farnaherrgard.se

Suzanne Jonsson

Presskontakt Marknadschef