Matverk 2013, västmanland

Det blev en andraplats i deltävlingen till Matverk 2013 för vår köksmästare Inga-lena Eriksson.
Hon skapade en härlig ölbakad fläsksida med äpple & spetskål på gris från  Nibble Gårdsgris och bakad i öl från Strömsholms Brygghus.

Fläsksidan tillagas på låg temperatur i ugn i ca 10 timmar och är tänkt att vakumförpackas tillsammans med bjulongen från koket och äpple/kål för att sedan enkelt kunna värmas upp och  serveras i hemmet.
-Rätten är tänkt som "långsam snabbmat" för folk utan tid över till matlagning men som vill kunna njuta av genuin mat  utan tillsatser tillagad på rena råvaror från våra nära bönder. säger Inga-Lena.

Matverk 2013 är en inspirationstävling där matlagare, råvaruproducenter och förädlare tillsammans tar fram en färdig maträtt. De skall gemensamt skapa nya förädlade matprodukter med lokal förankring i råvaror och mattradition. Den stora finalen går av stapeln under Gastronomiskt Forum ,som är ett årligt möte kring svensk gastronomi, i början av 2013.

Motiveringen löd:
"Med ett nytt tänkande där man presenterar huvudråvaran och dess fantastiska tillbehör i en sous vide förpackning där man håller isär de tre produkterna som tillsammans skapar möjlighet fö att använda sin egen inspiration till att slutföra och sätta sin personliga prägel. Med runda fina smaker där huvudråvarans smaker är underbart framträdnade skapar man möjligheter för lansering av produkten."

Västmanlands egen matambasssadör, Lena Rydberg-Eriksson,  och Smaka på Västmanland var den som höll i trådarna till arrangemanget.

Inga-Lena blev tidigare i år även utnämnd till Årets Matentreprenör i Västmanland och invald i det anrika matsällskapet Châine des Rôtisseurs tillsammans med Wenche Engström, VD & ägare av Färna Herrgård & Karmansbo Herrgård.

Se bilder från prisutdelningen på facebook>

• matverk 2013
  • matverk