Per Sjöstrand, VD för Instalco och styrelseledamot i Fasadgruppen.

Blogginlägg -

Instalcos VD Per Sjöstrand om framgångsnycklar, engagemang och rollen i Fasadgruppens styrelse

Per Sjöstrand är styrelseledamot i Fasadgruppen, grundare och VD på det börsnoterade företaget Instalco - som är en av nordens ledande installationsföretag med 60 olika bolag och en omsättning på närmare 5 miljarder kronor.

Du är ett värdefullt tillskott till Fasadgruppens verksamhet med en lång erfarenhet av förvärvsintensiva verksamheter och du har under lång tid arbetat med frågor som är helt centrala för Fasadgruppen. Du har lång erfarenhet från byggbranschen, sitter i flera olika styrelser och grundade Instalco 2014.

Vad är framgångsnycklarna för att en snabbt växande koncern med många förvärv?
Fasadgruppen har alla förutsättningar som behövs, men jag poängterar förmågan till samverkan mellan bolagen, best practice, bra kostnadskontroll och det jag kallar moget ledarskap. Det vill säga förståelsen för att 1+1 kan bli mer än 2 om alla verkligen vill samarbeta och uträtta stordåd. Då kan ett bolag eller bolagsgrupp försätta berg och lyckas med i stort sätt allt!

Hur ser ett lyckosamt och välmående bolag ut i dina ögon och hur ser dina företagsmässiga värderingar ut?
Bolaget ska ha ett tydligt ledarskap, känslan av hög trivsel ska finnas, det ska vara högt i tak och viljan att tjäna pengar ska vara stark! Personalaktiviteter är viktiga för trivseln liksom öppenhet med siffror och prestationer.

Hur ser du på Fasadgruppen och din roll i styrelsen?
Fasadgruppen är ett fantastiskt gäng, det ser jag direkt på veckobreven som jag läser noggrant. Det är en avslappnad ton, man hälsar varandra välkomna in i gänget och så vidare. Det ger mycket bra förutsättningar! För egen del tror jag att jag framför allt kan tillföra ett ökat strategiskt tänkande samt i allmänhet delge mina erfarenheter från ett långt och oerhört spännande liv i byggbranschen. Jag har ju även gjort (och gör) en liknande resa med Instalco.

Hur ser du på byggbranschens utveckling?
Nästa stora område är hållbarhet och självklart säkerhetsarbetet. Hållbarhet är något vi känner mycket för, det är trots allt vi som står i mitten av allt i och med att vi gör miljön bättre och vackrare, sparar energi, renar vatten och luft och så vidare. Säkerhetsarbetet måste bli bättre. Det är trots allt alldeles för många olyckor och incidenter i vår bransch. Skärpning alla!

Vilka är dina viktigaste lärdomar i livet generellt och i ditt yrkesliv?
Engagemang i allt man gör. Jag har sett många som har lyckats i alla möjliga olika sammanhang, just för att engagemanget är så högt. Jag har tyvärr sett motsatsen också! Stå med fötterna på jorden, folk med näsan i vädret har jag väldigt lite till övers för.

Hur ser dina framtidsplaner ut?
Jag trivs väldigt bra på Instalco, har också några styrelseuppdrag på sidan om som är väldigt intressanta! Sen tycker jag om att umgås med familjen förstås och har dessutom blivit morfar.

Namn: Per Sjöstrand
Ålder: 61 år
Bor: Vasastan
Intressen: Umgås med vänner och familj, skidåkning, skärgården och resor.
Lifehack: Alltid inta en positiv attityd.
Favoritfasad: En fasad där man med enkla medel har satt en vacker prägel. Puts där färger kombineras. De gamla byggmästarna som satte en ära i att bygga vackert och stilfullt.