Nyhet -

John Scofield, Kurt Rosenwinkel och flera andra av jazzens just nu hetaste gitarrister gästar Fasching under våren.

Fasching släpper nu biljetterna till flera konserter med jazzens just nu hetaste gitarrister som alla gästar den anrika klubben under våren med stora namn som John Scofield i spetsen. Det blir jazzgitarr som drar åt indierock när Jeff Parker, mest känd från Tortoise och Isotope 217˚ intar scenen. Miles Davis-medarbetaren John Scofield ger sig ut i countryland och tolkar låtar av Dolly Parton och andra – dock med tydlig jazzprägel.

Fantomgitarristen Kurt Rosenwinkel tar med sig sitt nya projekt Bandit 65 och bjuder på en psykedelisk post-jazz- improvisation. Jazzgitarristernas egen nya favorit, norske Lage Lund tar med sig gitarren och sina två kumpaner i sin trio och bjuder på stilfull och svängig jazz. Slutligen blir det hypnotiskt vackert med veteranerna i The Abercrombie Quartet – som leds av lyhörda, gitarrekvilibristen John Abercrombie och pianisten Marc Copland.

Mer information om banden:

Kurt Rosenwinkel’s Bandit 65 8/2

I Kurt Rosenwinkel’s Bandit 65 handlar det om hisnande virtuositet, stor bredd och häpnadsväckande infall. Tillsammans med Tim Motzer och Gintas Janusonis ger han sig rakt ut i post-jazzens friaste domäner för att utforska korsningen av gitarrer, rytmer, elektronik, ljud, experiment, psychrock, fri improvisation och smått telepatiska samspel. Trion förstår sig själva som en vidöppen duk – en tabula rasa – som ska fyllas med innehåll. Vilket håll det barkar iväg åt är öppet. Men klart är att det kommer att vara ekvilibristiskt och innovativt.

Kurt Rosenwinkel - gitarr, elektronik
Tim Motzer - gitarr, elektronik
Gintas Janusonis - trummor, elektronik

Köp biljett till spelningen med Kurt Rosenwinkel's Bandit 65 här

The John Abercrombie Quartet 18/3

Jazzballader och dekonstruerade klassiker i händerna på superinstrumentalister med ett nästan telepatiskt samspel. Med skivan 39 Steps på legendariska ECM-etiketten möttes gitarristen John Abercrombie och pianisten Marc Copland för en utflykt i jazzballader och jazzlyriska stämningar som var oupphörligen fascinerande, inte minst deras dekonstruerade version av en standard som “Melancholy Baby”.

Relationen mellan Abercrombie och Copland har jämförts med en annan klassisk gitarrist-pianist- relation: Bill Evans och Jim Hall. Även här finns en ödmjuk och lyhör  känslighet i en nästan telepatisk kommunikation som får båda instrumentalisterna att lyfta tillsammans – eller var och en för sig. Så har de också spelat tillsammans i olika konstellationer sedan tidigt 1970-tal, då de båda under en tid var medlemmar i Chico Hamilton’s Quartet.

De backas säkert upp av rytmsektionen som består av Drew Gress på kontrabas och Joey Baron på trummor.

John Abercrombie - gitarr
Marc Copland - piano
Drew Gress - kontrabas
Joey Baron - trummor

Köp biljett till spelningen med The Abercrombie Quartet här

Lage Lund Trio 26/3

Efter uppväxten i Norge flyttade Lund till Boston för studier vid Berklee College of Music. Sedan 2002 bor han i New York. Han var faktiskt den första elektriska gitarrist någonsin som blev inskriven på Juilliard School of Music.

Tillsammans med basisten Ben Street och trummisen Bill Stewart fortsätter Lage Lund att utforska jazzens standardrepertoar. Samtidigt har hans eget låtskrivande skjutit fart och antalet egenkomponerade stycken växer stadigt i liverepertoaren. Genom flitigt spelande och rutin har livesättningen också blivit säkrare och New York Times har beskrivit Lage Lunds närvaro som nästan ”nonchalant magnetisk”.

Lage Lund - gitarr
Matt Brewer - bas
Johnathan Blake - trummor

Köp biljett till spelningen med Lage Lund Trio här

John Scofield’s “Country For Old Men”. Featuring Vicente Archer, Sullivan Fortner & Bill Stewart 30/3

Cormac McCarthy skrev romanen No Country For Old Men och bröderna Cohen översatte den till film år 2007. Vi minns fortfarande Javier Bardem som totalgalen ond skurk i filmen. Vi får anta att jazzgitarristen John Scofield (bland annat känd för sina samarbeten med Charles Mingus och Miles Davis) också gillade filmen (eller boken) eftersom han valt att anspela på dem i sitt senaste projekt Country For Old Men (vilket också är titeln på skivan som kom på Impulse! hösten 2016).

Skivtiteln är givetvis inte bara en kärleksfull parafras på en favoritfilm. Det är också en programförklaring. För här handlar det om country – en musikgenre som gitarristen John Scofield älskat i hela sitt liv. Äntligen får han ta tag i material av Dolly Parton, Hank Williams, Patti Page och andra. Men. Det handlar inte om countryversioner av dessa låtar. Tillsammans med sina jazzkumpaner har Scofield istället valt att göra jazzversioner av klassiska countrylåtar.

John Scofield - gitarr
Sullivan Fortner - orgel, piano
Vincente Archer - bas
Bill Stewart - trummor

Köp biljett till spelningen med John Scofield här

Jeff Parker Group 5/4

Senast på skivan The New Breed (2016) visade Jeff Parker upp en palett av musikaliska uttryck: samplade beats, analoga och digitala syntljud samt ett gitarrspel som mognat fram under de 35 år han spelat sitt instrument. Visst ekade skivan här och var av tongångar som vi känner igen från de tre ikoniska band som räknar Parker som medlem: Tortoise, Isotope 217˚ och Chicago Underground.

Hans gitarr går inte att ta miste på. Både i improvisationer och mer komponerade stycken känns hans spel igen. Parker står stadigt i jazz- och rocktraditionen, men gör hela tiden utflykter in i outforskat territorium och kommer tillbaka med något tidigare ohört, och ändå bekant. För även när han gör solomusik handlar det om tillstånd som hamnar någonstans mellan lågmält experimentell indierock, stämningsskapande elektronika och eklektisk jazz.

Dusted Magazine hyllade hans gitarrspel med orden ”hans sound går ej att ta miste på – spastiskt och oförutsägbart, men samtidigt exakt och raffinerat... han kommer gå till historien som en av de mest minnesvärda gitarristerna i sin generation”.

(“His sound is unmistakable, spastic and unpredictable, yet at the same time precise and refined…history will certainly reflect that he is one of the more noteworthy guitarists of his generation.” - Dusted Magazine)

Jeff Parker - gitarr
Josh Johnson - saxofon, flöjt