Mäklaraffärer i Ystad, Sjöbo och Skurup ger fler ett tryggt hem

För varje bostad Fastighetsbyrån får möjlighet att förmedla går 100 kronor till organisationer som verkar för att fler ska få ett tryggt hem. Företagets kunder involveras för att välja till vilken organisation pengarna från just deras affär ska gå.

Under 2019 innebar det totalt 330 bostadsaffärer i Ystad, Sjöbo och Skurup och 33 000 kronor. Utöver det har kontoret även skänkt 10 000:- i julgåva till Stadsmissionen. Tillsammans med Fastighetsbyråns övriga kontor runt om i Sverige, Spanien och Portugal blev det totalt 4,53 miljoner kronor.

• Vi förmedlar massor med bostäder varje dag och ofta är det förknippat med glädje och hopp. Men långt ifrån alla i världen har förmånen att ha en bostad och alla som har tak över huvudet känner sig inte trygga i det egna hemmet. Det vill vi vara med och förändra genom att samarbeta med organisationer som gör verklig skillnad för utsatta barn och vuxna, säger Emil Malmer, franchisetagare på Fastighetsbyrån i Ystad.

Ökat stöd till barn och unga i Sverige
Fastighetsbyråns bidrag till BRIS, 1,56 miljoner kronor, finansierar drygt 2,5 heltidsanställda kuratorer som varje år tillsammans stöttar fler än 3000 barn och unga. Bris stödverksamhet har öppet varje dag året om och kuratorerna pratar med barn och unga via chatt, mejl och telefon.

• 2019 har varit det mest intensiva året i Bris historia och vi har kunnat stötta fler barn och unga än någonsin tidigare. Det kan vi göra bland annat tack vare det stöd vi får från Fastighetsbyrån. Stort tack, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på BRIS.

Stöd och värme till hemlösa
1,38 miljoner kronor gick till Sveriges Stadsmissioner. Pengarna delas mellan de tio stadsmissionerna runt om i landet och går direkt till deras arbete med människor i hemlöshet. Framförallt har medlen bidragit till öppen dag- och nattverksamheten för människor i hemlöshet och utsatthet. Ett annat exempel är på Stadsmissionen i Göteborg där Fastighetsbyråns bidrag gått till ett projekt för att stötta barnfamiljer i hemlöshet.

• Stort tack till Fastighetsbyrån som möjliggjort att vi kunnat bistå flera väldigt utsatta barnfamiljer med att hitta en mer stabil boendesituation, säger Åsa Vilu, områdeschef Sociala området, Göteborgs stadsmission.

Trygga hem till barn i Togo
Fastighetsbyrån bidrag till SOS Barnbyar, 1,59 miljoner kronor, riktas direkt till deras verksamhet i Atakpamé i Togo. Regionen präglas av extrem fattigdom och 5 procent av barnen i regionen är föräldralösa och cirka 40 procent beräknas ha hög risk att förlora sina föräldrar.

Pengarna går bland annat till uppbyggnad och drift av sex hus i integrerade barnbyar. Under året har nio ytterligare barn flyttat in i barnbyn och fyra nya barnbymammor har börjat jobba. SOS Barnbyar Togo har också utvecklat sitt så kallade transitboende dit barn som utsatts för olika typer av övergrepp kan komma och 27 barn har under året fått bo där.

Mer om Fastighetsbyrån samhällsengagemang här: https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/om-oss/samhallsansvar/

• Skåne

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2019 förmedlade företaget cirka 45 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 100 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.

Emil Malmer

Presskontakt Franchisetagare Fastighetsbyrån Ystad, Sjöbo och Skurup 0734245350