Aromalund kompletteras med hotellverksamhet

Sjöson AB uppför sitt projekt Aromalund bara ett stenkast från centralstationen i Lund. Det har sedan länge varit klart att projektet ska bestå av två bostadsrättsföreningar och en kommersiell fastighet. Varpå försäljningen i den första bostadsrättsföreningen pågår för fullt med närmare 70 % sålda. Vad den kommersiella fastigheten ska inrymma har hittills varit hemligt.

Nu har det äntligen blivit officiellt att det blir hotellverksamhet i den kommersiella fastigheten. Byggherrarna Sjöson AB har skrivit ett 15-årigt hyresavtal med Nordic Choice Hotels. Den norska hotellaktören med Petter A Stordalen i spetsen ska nu skapa ett kombinerat hotell och longstay-boende i byggnaden närmast Kung Oskars bro, till gagn för hela Lund.

Det nya Nordic Choice hotellet väntas stå klart under Q3 2021 och blir en kombination av ca 188 hotellrum och ca 60 longstay-bostäder. Hotellet kommer att erbjuda bemannad reception dygnet runt, restaurang, konferensmöjligheter samt ett gym i bottenplan. I takt med att Lund växer, inte minst med stora forskningscentrum som ESS och Max IV, ökar efterfrågan på bostäder i Lund. Självklart vill många bo centralt, nära kommunikationer som enkelt tar dem till Malmö, Köpenhamn eller Kastrup.

Ansvarig fastighetsmäklare för försäljningen av bostäderna i Aromalund, Andreas Hansen på Fastighetsbyrån, säger att detta kommer öka värdet på bostäderna i projektet.

”-Att bo granne med ett sådant här bygge skapar såklart ett mervärde som kan omräknas i pengar. Det blir ett område som kommer att sprudla av liv och rörelse och det kommer kunna erbjudas god service till de boende i kvarteret. Jag har haft det på känn länge att det varit något stort på gång och det är otroligt kul att äntligen få berätta det för våra kunder.”

• andreas hansen
  • petter a stordalen