Simon Glimhed - Från hockeyspelare till mäklare

Vi kommer under några veckor låta er lära känna våra medarbetare lite mer och fråga om tips och goda råd vid köp av fastighet. Först ut är mäklaren Simon Glimhed.

Simon har sedan 2016 bott i Marbella men kommer ursprungligen från Ängelholm, en stad i södra Sverige. Han började tidigt med en elitkarriär inom ishockey, både i Rögle BK samt Helsingborgs RC. Idag spelar han inlinehockey i Fuengirola och laget är inbjudna till att försöka få plats i Spaniens högsta liga.

Simon har arbetat som mäklare sedan 1,5 år tillbaka och har innan dess jobbat med uthyrning av bostäder i Marbella.

Vilka tips vill du ge någon som är intresserad att börja leta efter sitt drömboende?

-  Det är skillnad på att köpa boende här nere på Solkusten än hemma i Sverige. Alla mäklare har tillgång till nästan alla bostäder vilket gör att om du som kund hittar ett objekt som är intressant, så kan vi på Fastighetsbyrån visa dig den även om den inte finns på vår hemsida. Skillnaden är dock att våra objekt är kontrollerade och godkända med licenser och dokument. Välj den mäklaren du får förtroende för, då brukar det bli bäst.

- Många som kommer ner för att köpa ett boende har oftast inte bestämt i vilket område dom vill bo i. Vi på Fastighetsbyrån börjar alltid med att intervjua våra kunder och göra en behovsanalys. Detta för att komma så nära kundens önskemål som möjligt. Ta hjälp av mäklaren och åk sedan runt för att se  vilket område som passar dina behov bäst.

- Ha finansieringen mer eller mindre klar innan du börjar leta bostad. Det finns gott om bostäder och risken är att den bostaden man så gärna vill köpa säljs innan finansieringen är klar.

Varför valde du att jobba för Fastighetsbyrån?

- Fastighetsbyrån är Sveriges största mäklare i Spanien och under min tid som uthyrare av bostäder hade jag en bra kontakt med Fastighetsbyrån, så när frågan kom att börja jobba där, fanns det ingen tvekan.

Vilket område och vilken bostad skulle du själv vilja köpa om du fick välja?

- La Quinta, ett lugnt och skönt område med en fantastisk utsikt. I det området har vi en bostad med objektsnummer CR3288. Den bostaden skulle jag själv gärna köpa då den är väldigt bra renoverad och hög standard på inredning.

Har du något bra restaurangtips att ge oss?

- Hacienda Patagonica i Marbella. Liten argentinsk köttrestaurang som man ej kan boka bord på men det går snabbt att få bord.

Sagt om Simon:

- Simon har stor kunskap om Marbellaområdet samt fastigheterna som finns där. Han är ödmjuk, lyhörd och trygg. Han gör allt för att kunden skall hitta sitt drömboende och tack vare sitt kontaktnät hittar han oftast bostäder som inte kommit ut på marknaden ännu, vilket gynnar investerare.

Vill du komma i kontakt med Simon så nås han på:

simon.glimhed@fastighetsbyran.se

Tel: +34-951 191 000