Skip to main content

Anna är Årets mäklare

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 16:24 CET

Anna Larsson jobbar som mäklare på Fastighetsbyrån i Bromma och förmedlar bostadsrätter. Under 2012 blev det 110 stycken bostadsförmedlingar och provisionsintäkter på drygt 6 miljoner kronor. Det gör att Anna vinner titeln som Årets mäklare på Fastighetsbyrån och placerar sig i den absolut försäljningstoppen i branschen. Här delar årets mäklare med sig av sina tips till säljare och köpare.

Anna Larsson är 30 år och har jobbat som mäklare på Fastighetsbyrån i Bromma sedan 2008. Under 2012 hade hon provisinsintäkter på strax över 6 miljoner kronor och fick därmed titeln Årets mäklare. Hårt jobb och nöjda kunder är nyckeln till framgång.

- Det finns inga genväger. För att sälja mycket måste man jobba hårt. Och se till att ha nöjda kunder. För att bli framgångsrik som mäklare så underlättar det väldigt om man får många rekommendationer. Jag jobbar hårt för att ha nöjda kunder, både säljare och köpare. Titeln Årets mäklare blir som en rolig bekräftelse på att jag lyckats, säger Anna Larsson.

Annas tips till säljare:

1. Var uti i god tid. Välj mäklare tidigt. Låt gärna en mäklare förbereda allt i mycket god tid så att allt är redo och genomarbetat när det väl blir dags.

2. Var noga när du väljer mäklare. Träffa flera och stirra dig inte blind på priset. Välj någon som sålt mycket i området och som du känner förtroende för.

3. Renovering och styling lönar sig ibland – inte alltid. Prata med en mäklare som har koll.

Annas tips till köpare:

1. Utgå från dina/familjens behov och försök inte göra snabba klipp. Gå på många visningar och låt magkänslan bestämma när alla grundkriterier är uppfullda.

2. Gör research och bilda dig en uppfattning om prisläget. Det finns mycket bra statistik att använda.

3. Utnyttja mäklare även som köpcoach. Få tips och rådgivning kring till exempel prisläge, budgivning, besiktningar och årsredovisning.

För mer information:
Anna Larsson, mäklare på Fastighetsbyrån i Bromma
Tel: 070-109 06 64
E-post: anna.larsson@fastighetsbyran.se

Johan Vesterberg, Pressansvarig, Fastighetsbyrån
Tel: 08-54 54 55 28, 0708-20 44 34
E-post: johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Fastighetsbyrån, fastighetsbyran.se, ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1400 medarbetare
fördelade på 250 kontor runt om i Sverige. Under 2012 förmedlade företaget cirka 35 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.

Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige. Under 2011 förmedlade företaget cirka 36 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.

Kommentarer (10)

    "Renovering och styling lönar sig ibland - inte alltid". Känner inte direkt att jag lärde mig något av att läsa dessa tips.
    /Peter

    - Peter - 2013-03-09 06:56 CET

    Lita aldrig på en mäklare vid köp. De är endast intresserade av snabba pengar och springer helt i säljarens ärenden. Har själv köpt via fastighetsbyrån. De är vänliga och inställsamma tills man skrivit under. Sedan kommer hoten och nonchalansen om någonting är fel.

    - david - 2013-03-11 09:44 CET

    Svar David.
    Vi håller precis på med ett köp via denna fastighetsbyrå. När jag läser vad du skrivit börjar man ju fundera. Hur hotade dom dig? Känns inte bra att läsa detta.
    AM

    - Anita Mattsson - 2013-03-11 10:42 CET

    Hej,
    David, det är väldigt tråkigt att höra din upplevelse av mäklare och Fastighetsbyrån. Du får gärna hör av dig till vår kundombudsman för att ta upp eventuella klagomål, 08-54 54 55 20. Fastighetsbyrån gör ca 35 000 bostadsaffärer och har överlag väldigt nöjda kunder. För att fler ska kunna ta de av vad våra kunder tycker så har vi ett samarbete med Reco.se Gå gärna in och kolla vad de skriver här: http://www.reco.se/s/fastighetsbyr%C3%A5n/1

    Vänlig hälsning, Johan Vesterberg, pressansvarig

    - Johan Vesterberg - 2013-03-11 10:52 CET

    Hej AM!
    Ett av de största felen med Fastighetsbyrån är att man anlitar sk "springnasar" som är egna företagare och inte anställda av Fastighestbyrån. Skulle sedan affären gå fel för att mäklaren inte har skött sitt jobb eller farit med osanningar tar inte Fastighetsbyrån ansvar (och mäklaren har ofta en anställning någon annanstans). Skall du ändå göra affärer med dem så kolla noga upp om mäklaren verkligen är anställd av Fastighetsbyrån.
    David

    - David - 2013-03-11 14:30 CET

    Hej Johan Pressansvarig!
    Din inställning speglar ju hela problematiken. Överlag nöjda kunder duger kanske för en mataffär eller möjligen en möbelhandel. För ett företag som förmedlar miljonaffärer för utsatta privatpersoner gäller 100 % nöjda kunder. Allt annat är fullständigt oacceptabelt. Ändra inställning eller lägg ner!
    D/

    - David - 2013-03-12 08:35 CET

    Vi har fruktansvärt dålig erfarenhet av Fjelkners Mäklarbyrå i Bromma vid köp av en väldigt dyr fastighet för några år sedan. Vi kände oss som "pengarna" och behandlades som mindre värda än säljaren. Detta för att han skulle köpa två mindre fastigheter genom dem. Jag fick veta att "det handlar om en viktig affärsman här" och att jag minsann fick anpassa mig efter hans behov. Fruktansvärt oförskämt och korkat, vem är vi då? Vi kände oss också lurade i form av hotbud i sista minuten, om vi kunde lägga lite mer så visade de inte huset för ett intresserat par (som vi misstänker är påhittade). Respektlöst och Stockholmshybris på sorglig nivå. Tips, försök hålla er till mindre mäklarfirmor som inte är så bortskämda och verkligen jobbar för pengarna: Ålstens fastighetsbyrå är fantastisk!

    - Linda Osborne - 2013-03-12 21:31 CET

    Tack ni som svarat. Detta är minsann inget överbetyg för denna fastighetsbyrå! Känns inte bra alls! Att bara möta en mäklare som är oförskämd när man ska köpa fastighet är ju oacceptabelt! Jag hoppas att detta kommer upp till diskussion på högre nivå. Vi kommer efter detta att vara enormt uppmärksamma och här accepteras inget trams från någon enda mäklare! Tack alla ni som delat med er av era erfarenheter. Viktigt att detta kommer fram!

    - AnIta - 2013-03-13 02:11 CET

    Mäklarna fortsätter sko sig... 6 mille är en sjukt bra lön även om det så klart innebär mycket jobb.

    - JOE - 2013-03-14 09:17 CET

    6 mille är inte hennes lön, hennes totala provisionsintäkter. Sedan är en liten del av detta lönen............. resten är moms, annonseringskostnader, resor m.m.m.m.m.m.

    - Klicko - 2013-04-06 22:53 CEST