Reinfeldt och Wetterstrand de bästa grannarna

Reinfeldt och Wetterstrand de bästa grannarna

Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarkedja, har undersökt vilken partiledare svenska folket helst vill ha som granne. Till skillnad från riksdagsvalet så blir de röd-gröna största block och Maria Wetterstrand får hela 23 % av rösterna.

Vill du småprata med Sahlin över häcken, bjuda in Ohly på en grannfika eller fråga Hägglund om en kopp socker? I söndags var det Grannens dag i Sverige. I samband med det gjorde Fastighetsbyrån en undersökning och frågade svenska folket ”Vilken partiledare skulle du helst ha som granne?”. Och resultaten skiljer sig en del från riskdagsvalet.

De rödgröna blir största block med en knapp marginal, 48 % mot Alliansens 47 %. Reinfeldt är mest populär som granne men på en mycket stark andraplats kommer Maria Wetterstrand med hela 23 % av rösterna. Mona Sahlin gör ett svagt grannval och får bara 12 %. I botten kommer Peter Eriksson och Jimmie Åkesson, både med 5 % av rösterna.

- Om partiledarna vill bättra på sin grannimage så finns det enkla medel. I vår undersökning framgår även att det mest uppskattade hos en granne är att de alltid hälsar glatt på alla. Det är säkert något som fungerar även för partiledarskapet, säger Johan Vesterberg, pressansvarig på Fastighetsbyrån.

Fastighetsbyråns tips - så blir du en bra granne:

- Hälsa alltid glatt på alla!
- Var inte rädd för att föreslå socialt umgänge. Bjud gärna in grannarna till en fika eller din inflyttningsfest.
- Erbjud dig gärna att hjälpa till med post och vattning under semestern.
- Var lyhörd! Vissa, 9 % av dina grannar, föredrar att du lämnar dem ifred.

Läs mer om undersökningsresultaten kring hur man blir en bra granne här:

Fråga – Vilken partiledare skulle du helst ha som granne?

Reinfeldt – 29 %
Wetterstand – 23 %
Sahlin – 12 %
Ohly – 9 %
Björklund, Olofsson och Hägglund – 6 %
Eriksson och Åkesson – 5 %

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Reagera Marknadsanalys mellan 6 och 14 oktober. 1001 personer i åldrarna 20-74 år deltog, genom en riksrepresentativ webbpanel.

Om Grannes dag
Grannens Dag instiftades av Kenneth Eneroth i Köping år 2000 för att hedra regionens alla grannar. Grannens dag infaller den söndag när vi övergår till vintertid varje år, i år 31 oktober.

För mer information kontakta gärna:

Johan Vesterberg, Pressansvarig, Fastighetsbyrån
Tel: 08-54 54 55 28, 0708-20 44 34
E-post: johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

GENREBILDER OCH BILDER PÅ KONTAKTPERSONERNA FINNS PÅ:

Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1200 medarbetare fördelade på 240 kontor runt om i Sverige. Under 2009 förmedlade företaget cirka 34.000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 44 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.