Pantsättningsregistret i trygga händer hos förvaltaren

Den största andelen av styrelserepresentanter i bostadsrättföreningar som tillfrågats anser att en extern förvaltare bör sköta pantsättningsregistret för bostadsrättsföreningar. Bara en fjärdedel anser att det vore bäst att en myndighet sköter registret. Bara 6% anser att föreningen själva ska utföra uppgiften och 16% att ansvaret bör ligga på bankerna. Det visar en undersökning som Fastum Förvaltning gjort pga den pågående debatten om vem som ska ansvara för bostadsrättsföreningarnas pantsättningsregister.

– Undersökningen visar att vi som förvaltare har ett bra förtroende på marknaden samt att det är en allmän uppfattning att styrelserna inte själva bör sköta pantsättningsregistret, säger Claes Sjöblom, Vd på Fastum.

På Fastum har vi över 80 års  erfarenhet av förvaltning av bostadsrättsföreningar och har aldrig varit med om en ”lägenhetskapning” som beskrivs i en artikel i Dagens Industri den 30 september. Erik Olsson, från mäklarfirman med samma namn, menar att ett enhetligt register för lånen vore av värde för att hindra ”lägenhetskapning”. Se artikeln nedan. Idag ligger det juridiska ansvaret att föra ett pantregister på bostadsrättsföreningen.

Om undersökningen

Undersökningen om vem som ska sköta pantsättningsregistret genomfördes 30 september och den 3 oktober 2013 genom utskick via e‐post till 2194 styrelseledamöter i bostadsrättsföreningar. Av dessa svarade 396 på frågorna. Det ger en svarsfrekvens på 19,4 procent.

Bilaga: Undersökningen bifogas.

• claes sjöblom
  • pantsättningsregister
  • styrelseledamöter
  • lägenhetskapning

• Skåne

Fastum bedriver ekonomisk och teknisk förvaltning åt bostadsrättsföreningar, samfällighetsföreningar och fastighetsägare i hela Sverige från kontor i Göteborg, Malmö, Stockholm och Uppsala. Vi skapar ett tryggt boende genom en kundnära förvaltning. Vi har ett nära samarbete med flera byggföretag och bistår många bostadsrättsföreningar från dess bildande och framåt.