100 dagar kvar till EM-festen i Göteborg - Utställning av konsthästar på Avenyn

Lördagen den 13 maj är det är exakt 100 dagar kvar till första start. Då visas konsthästarna som ska vara en del av utsmyckningen under EM-veckan upp på Götaplatsen på Avenyn. Hästarna är målade av konstnären Shai Dahan.

21-27 augusti 2017 samlas Europas bästa ryttare och kuskar i Göteborg för att göra upp om medaljerna i Longines FEI EM i Ridsport Göteborg 2017. Disciplinerna är hoppning, dressyr, körning fyrspann och paradressyr.

Shai Dahan är gatukonstnären som flyttade från USA till Sverige och blev fascinerad av hästar, speciellt dalahästar. Inför EM i Ridsport ska han måla tio unika glasfiberhästar i naturlig storlek som ska ställas ut på olika platser i Göteborg.

Under lördagen den 13 maj kan man på Götaplatsen längst upp på Avenyn få se de målade hästarna som ställs ut under Avenyn Block Party.

– Det är kul att jobba med tre dimensioner som man gör i skulptur, jämfört med stora väggmålningar som jag har gjort mycket tidigare. Därför var det väldigt roligt att få frågan om det här projektet, säger Shai.

– De 10 hästarna som alla har olika teman kommer att placeras ut i centrala staden och vid våra ankomstplatser till staden som t ex Landvetter, Stenaterminalen och Centralstationen. De blir symboler som hälsar besökarna välkomna till staden och evenemanget, säger Helena Lindqvist, marknadsföringsansvarig för Longines FEI EM i Ridsport.

En av hästarna kommer under våren att målas av en grupp från Kulturlabbet i samarbete med konstnären. Kulturlabbet är en daglig verksamhet som vänder sig till personer med intellektuella funktionsnedsättningar, intresserade av ett skapande/konstnärligt arbete.

Kontakt:
Helena Lindqvist, marknadsföringsansvarig Longines FEI EM i Ridsport Göteborg 2017
Tel 0725-41 84 50 , helena.lindqvist@goteborg.com

Shai Dahan, konstnär
Tel 0721-74 85 85, shai.dahan@gmail.com

Läs mer om projektet med konsthästarna på:
destinationsblogg.goteborg.com

• Art, Culture, Entertainment

Om Longines FEI EM i Ridsport Göteborg 2017
21-27 augusti
4 discipliner
300 av Europas bästa ryttare och kuskar från 30 länder
590 hästar
1400 volontärer
Kapacitet för 27 000 ridsportfans på Ullevi dagligen
400 medierepresentanter

Tävlingsplatser:
Ullevi
Mästerskapsklasser och internationella U25-klasser i hoppning och dressyr.

Heden
Tävlingsplats för körning fyrspann samt paradressyr. Här kommer också att finnas ett shoppingområde med ca 120 utställare samt uppvisningar och aktiviteter för hela familjen. Till Heden är det fri entré hela veckan.

Slottsskogen och staden
Extra spektakulärt blir det när fyrspannets maratonmoment under lördagen går genom centrala staden från Heden till Slottsskogen där hinderbanan placeras.

Evenemanget genomförs i nära samverkan mellan Svenska Ridsportförbundet, Got Event AB samt Göteborg & Co.

Läs mer om evenemanget på www.gothenburg2017.com