Feministiskt initiativ vill höja skatten för att stärka kvinnor och barn

Feministiskt initiativ föreslår en skattehöjning på 10 öre i sin reservationsbudget för 2019, vilket innebär en höjning på 26 öre i förhållande till moderata finansborgarrådets förslag.

- Det är framför allt kvinnor, barn och utsatta grupper som behöver en stark välfärd och som gynnas av högre skatteintäkter. Därför höjer vi skatten med tio öre. Vi gör stora satsningar på barnen, för jämställda arbetsvillkor och en kultur för alla, säger Sissela Nordling Blanco, gruppledare (Fi).

När den grönblåa majoriteten presenterade sin budget förra veckan föreslog de sänkt skatt och nedskärningar. Feministiskt initiativ menar att det kommer slå hårdast mot kvinnor, ungdomar och barn som blir de som får betala priset för den nya majoritetens skattesänkningar.

- Vi ser redan att Alliansens och Miljöpartiets skattesänkningar innebär höjda avgifter och privatiseringar. Vi går i en motsatt riktning. Det är viktigt för oss att ta fram modeller för att fler ska kunna bo till rimliga hyror. Vi är övertygade om att stockholmarna vill se en stärkt välfärd och en öppen stad fri från våld och diskriminering, säger Sissela Nordling Blanco.

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Fi Storstockholm (FiSS) är en lokal avdelning till Feministiskt initiativ. Den lokala verksamheten bedrivs på två nivåer: dels för regionen i helhet, dels inom de individuella kommunerna.