Inför ny metod mot dödsskjutningar i Stockholm

Tre unga män har dödats i Sätra. Skjutningarna fortsätter att skörda offer i Stockholm. Feministiskt Initiativ vill att Stockholms stad ska göra mer för att få stopp på skjutningarna. Därför lägger vi fram ett förslag till kommunstyrelsen om att Stockholm omgående ska införa metoden ”sluta skjut” som har gett goda resultat i Malmö.

- Vi måste införa nya metoder i Stockholm för att stoppa dödandet. Jag bor själv i Sätra där hela området befinner sig i sorg. Det krävs något nytt för att vända utvecklingen. Vi har länge förespråkat att Stockholm ska följa Malmös exempel och införa metoden ”sluta skjut” som bygger på den amerikanska modellen GVI (gängvåldsprevention). Antalet skjutningar i Malmö har minskat och det är den nedåtgående trend vi måste se även här i Stockholm, säger Sissela Nordling Blanco Gruppledare för Feministiskt initiativ.

Metoden ”sluta skjut" är ett samarbete mellan polisen, kriminalvården, Malmö stad, familjer och engagerade invånare för att förebygga skjutningar och ge rätt stöd för den som vill bort från våld och kriminalitet. Strategin bygger på en beprövad amerikansk modell, GVI (gruppvåldsintervention), som visat goda resultat i våldsutsatta städer i USA.

- Fler övervakningskameror och kommunala ordningsvakter kommer inte sätta stopp för skjutningarna. För det första måste dödsskjutningarna erkännas som en nationell kris. För det andra måste beprövade metoder såsom "sluta skjut" införas som bygger på samverkan mellan politiker, polisen, socialtjänsten, civilsamhället och andra instanser för att kunna arbeta förebyggande och långsiktigt, men också för att sätta in akuta åtgärder. Vi hoppas att den grönblå majoriteten kommer rösta för vårt förslag, säger Anna Rantala Bonnier Vice Gruppledare för Feministisk

Feministiskt initiativ i Stockholm överlämnar en motion till kommunstyrelsen om att införa metoden GVI som kommer behandlas i kommunfullmäktige.

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Fi Stockholm är en lokal avdelning till Feministiskt initiativ.