Fackförbunden efterlyser politiska initiativ i lönefrågan

Under måndagen håller Feministiskt initiativ sitt stora löneseminarium med samtliga partier (utom SD) representerade i panelen. Trots många år av debatt och utfästelser från såväl arbetsmarknadens parter som politiska partier syns ännu inga tydliga resultat i form av minskade löneskillnader mellan kvinnor och män på nationell statistisk nivå. Löneskillnaderna har i stort sett varit oförändrade under tre decennier. Och det handlar inte om en utbildningsfråga:

– Siffror från TCO visar att det bland arbetstagare med treårig eftergymnasial utbildning skiljer 8.800 kr mellan män och kvinnor. Ju högre utbildning, desto större löneskillnad. Kvinnors arbete värderas lägre än mäns arbete och så kan det inte få fortsätta, säger Stina Svensson, talesperson för Feministiskt initiativ.

Feministiskt initiativ har arbetat med frågan om kvinnors löner sedan starten 2005 och har medverkat till flera seminarier tillsammans med fackförbunden. Tidigare i år gick också företrädare för de kvinnodominerade fackförbunden ut med en rapport och listade sju punkter ”för ett Sverige med rättvisa löner”, där man tydligt efterlyster politiska initiativ:

– Vi har konkreta förslag om inrättande av en jämställdhetsfond som nytt verktyg för att omfördela pengar från mansdominerade yrken till de kvinnodominerade. Ett måste är också att ändra direktiv till Medlingsinstitutet så att jämställda löner är prioriterat. Jag ser fram emot ett kreativt samtal med övriga partier om vad de konkret tänker göra. Om den politiska viljan finns, går det att förändra, säger Stina Svensson.

För mer info ring Feministiskt initiativs pressjour: 0706-100 191