Feministiskt initiativ lanserar valkalender

Med start i dag kommer Feministiskt initiativ att släppa ett kampanjbudskap om dagen fram till valet i form av en valkalender. Budskapen presenteras som filmbanners på Youtube och bygger på partiets valplattform.

– Valkalendern är ett koncentrat av vår politik och varvar seriösa politiska budskap med humoristiska kommentarer. De är en daglig påminnelse om att det behövs ett riksdagsparti som har sin utgångspunkt i feminismen, säger Gudrun Schyman, talesperson för Feministiskt initiativ.

Varje dag fram till valet släpps en ny filmbanner som en slags valkalender. De har titlar som ”Fi har höga tankar om män”, ”Diskriminering är så jävla 1900-tal!” och ”Anders har för mycket makt”. Utgångspunkt är Feministiskt initiativs valplattform som bland annat handlar om jämställda löner, individualiserad föräldraförsäkring och en samlad social försäkring. Totalt är det 19 korta filmbanners som berättar om partiets politik. De kommer bland annat att finnas på feministisktinitiativ.se och på Youtube och är enkla att dela.

Valkalendern produceras av regissören Martin Steinberg på Steinberg Films. Ytterligare filmer i valrörelsen är på gång. Allt arbete med filmerna har skett ideellt eftersom Feministiskt initiativs valbudget är minimal.

– Feministiskt initiativ är ett viktigt parti och förtjänar att porträtteras på ett starkt sätt. Mitt bidrag är filmerna under valrörelsen, säger regissören Martin Steinberg.

Feministiskt initiativ ställer upp i riksdagsvalet och dessutom i flera regionala och lokala val. Partiet har ett omfattande politiskt program med ställningstaganden inom alla samhällsområden, med feminism och antidiskriminering som utgångspunkter.

Länk: Första filmen - F! har höga tankar om män
Här finns filmerna: www.feministisktinitiativ.se, www.letsvote.se, www.schyman.se samt på www.youtube.com, sök på Feministiskt initiativ.

Mer information:

Feministiskt initiativs pressjour, 0706-100 191