Feministiskt initiativs kongress i Malmö 26-27 mars

På lördag startar Feministiskt initiativs kongress i Malmö, då nya talespersoner och en ny styrelse ska väljas. Andra frågor som kommer att behandlas är hur partiet ska utveckla sin politik mot diskriminering, om partiet ska byta namn till ”Feministerna” och hur partiet ställer sig till surrogatmödraskap.

– Feministiskt initiativ är större och starkare än någonsin. Styrelsen har fått in många många motioner och valberedningen har haft fullt upp med att intervjua alla som vill sitta i styrelsen. Vi har gått stärkta ur valrörelsen förra året, säger Gudrun Schyman, avgående talesperson.

Runt 120 medlemmar kommer att delta på kongressen på Hyllie folkets hus i Malmö, där de 115 motioner ska behandlas. Många motioner rör en utveckling av partiets politik mot diskriminering i alla dess former som till exempel papperslösa kvinnors rätt till skydd och att otillgänglighet ska klassas som diskriminering.

Kongressen ska också ta ställning till om Feministiskt initiativ ska byta namn till ”Feministerna” och hur partiets politik kring surrogatmödraskap ska formuleras.

För anmälan om att närvara eller ta del av kongresshandlingarna mejla: press@feministisktinitiativ.se.

Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191

• arbetslivet