Feministiskt initiativs valplattform till EU-valet antagen

Öppna gränser, fri abort som en mänsklig rättighet och ett Europa fritt från mäns våld mot kvinnor. Det är några av valfrågorna i Feministiskt initiativs valplattform till EU-valet, som antogs på partiets valkonferens i Stockholm i helgen.

- Det är dags att skapa ett öppet EU där mänskliga rättigheter, jämställdhet och social rättvisa står högst upp på agendan. Vi sätter människan i fokus. När andra försöker inskränka våra rättigheter måste vi finnas med där besluten fattas. Det behövs fler feminister i Bryssel. Ut med rasisterna och in med feministerna, säger Soraya Post, Feministiskt initiativs förstanamn på listan till Europaparlamentet.

Enligt Feministiskt initiativs valplattform behöver EU en politik som stärker kvinnors rättigheter och motverkar alla former av diskriminering. Varken kön, klass, etnicitet, sexualitet eller funktionalitet ska kunna vara grund för att behandlas olika.

- Vi ser hur religiös fundamentalism och högerextrema rörelser vinner inflytande i stora delar av Europa. Invandrade behandlas som andra klassens medborgare, asylrätten är för sträng och kvinnor från hela världen utnyttjas i otryggt hemarbete och i brutalt sexslaveri. Det behövs en feministisk analys på alla dessa frågor, fortsätter Soraya Post.

De huvudfrågor som Feministiskt initiativ har antagit i sin EU-valplattform är:

-  Öppna gränserna.
-  Ett fredligt Europa.
-  Skydda demokratin.
-  Frihet från våld och sexuell exploatering.
-  Ett tillgängligt Europa.
-  Aktivt jämställdhetsarbete.
-  Sexualitet, identitet och reproduktiv hälsa.
-  Förskola och barnomsorg för alla.
-  En feministisk klimatpolitik.
-  En feministisk ekonomi.

För mer information: www.feministisktinitiativ.se Presstelefon: 0706-100 191

Feministiskt initiativs hela listor finns på http://feministisktinitiativ.se/valstugan/