Fi anordnar två panelsamtal på Feministiskt forum i Stockholm

Lördagen den 11 maj arrangerar Feministiskt initiativ två panelsamtal under Feministiskt forum med rubrikerna "Ett jämställt Stockholm" och "Antirasistiska feministiska visioner och organisering".

ETT JÄMSTÄLLT STOCKHOLM
Tid: Lördag 11 maj kl 10.00–11.00
Plats: ABF, Sveavägen 41, Palmesalen
Arrangör: Fi Storstockholm

I Stockholms kommunfullmäktige beslutas bland annat om barnomsorg, stadsplanering, bostadsbyggande, äldrevård och resurser till kvinnojourer. Det är viktiga politiska områden som påverkar oss i vår vardag. Under Feministiskt forum i Stockholm anordnar Fi Storstockholm ett panelsamtal med representanter från alla partier i Stockholms stad. Samtalet kommer fokusera på genusperspektiv i politiken och vilka konsekvenser olika kommunalpolitiska förslag får för jämställdheten. Dessutom vill vi undersöka hur man kan använda en intersektionell analys för att bredda debatten och skapa ett Stockholm för alla.

Medverkande:
Isabella Pettersson, Fi Storstockholm, Ewa Larsson, (Mp) kommun-fullmäktigeledamot, Jessica Bagge, (Fp) utbildningsnämnden i Stockholm, Margareta Cederfelt, (M) riksdagsledamot Stockholm, Ann-Margarethe Livh, gruppledare (V) Stockholms stad, Stina Bengtsson, (C) Stockholms stad, Mikael Valier, (Kd) Stockholms stad, Samtalsledare: Stina Svensson, talesperson Fi

ANTIRASISTISKA FEMINISTISKA VISIONER OCH ORGANISERING
Tid: Lördag 11 maj kl 11.15 – 12.30
Sal: ABF, Sveavägen 41, sal Kata
Arrangör: Feministiskt initiativ och Kvinnors Nätverk

Vi befinner oss i ett skarpt politiskt läge, det är dags att ta den svenska politiken i en helt ny riktning. Men hur ska vi åstadkomma den förändring vi vill ha? Och hur kan vi arbeta mer inkluderande, för alla kvinnors rättigheter? Vi vill diskutera utmaningar men också berätta om lyckade kampanjer och organiseringsformer lokalt, nationellt, internationellt, historiskt och i nuet.

Medverkande:
Sissela Nordling Blanco, talesperson för F!, Ellen Nyman, skådespelare och regissör aktiv i TRYCK, Victoria Kawesa, genusforskare och aktiv i CinemAfrica, Leila Qaraee, ordförande för Kvinnors Nätverk, m.fl. Samtalsledare: Stina Svensson, talesperson Fi

Efter forumet blir det fest där Feministiskt initiativs talesperson Sissela Nordling Blanco kommer att hålla brandtal.

Läs hela programmet för Feministiskt forum här:

Mer information:
Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191

• mänskliga rättigheter
  • valfråga
  • samhälle
  • feministiskt forum

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt. Vår vision är ett samhälle fritt från maktstrukturer där de mänskliga rättigheterna respekteras. Vi utmanar den politiska ordningen och de etablerade partierna med en genomgripande politik mot alla former av diskriminering.