Fi har stärkt sin politik mot diskriminering på arbetsmarknaden

Idag fattade Feministiskt initiativs partikongress beslut om en ny politik för likabehandling på arbetsmarknaden. Feministiskt initiativ ska bl.a. verka för att alla offentliga upphandlingar ska innehålla en antidiskrimineringsklausul, att Diskrimineringsombudsmannen ska få ökade sanktionsmöjligheter mot företag och att skadestånden i diskrimineringsmål höjs.

– Människor diskrimineras varje dag på sina arbetsplatser och diskrimineringen får förödande ekonomiska och sociala konsekvenser. Trots rådande lagstiftning har antalet fällande domar varit få och för att skapa ett jämlikt arbetsliv måste krafttag riktas mot de som diskriminerar, säger Stina Svensson, talesperson för Feministiskt initiativ.

Feministiskt initiativs kongress pågår just nu i Göteborg. Under tre dagar samlas över 100 kongressdeltagare för att fatta beslut om vilken politik partiet ska driva i de två kommande valrörelserna under 2014.

Imorgon kl 9.00 presenterar partiet sina nya talespersoner och ny styrelse. Valberedningens förslag till talespersoner är Gudrun Schyman, Sissela Nordling Blanco och Stina Svensson.

www.feministisktinitiativ.se
Presstelefon: 0706-100 191

• valfråga
  • val2014

Feministiskt initiativ är ett politiskt parti med feminism som ideologisk utgångspunkt.