Fi lanserar digital kampanj för att samla in valkampanjkassa

Det är exakt ett år kvar till valet och Feministiskt initiativ behöver pengar för att driva valkampanj. Partiet har inget partistöd utan har satt som mål att samla in 500 000 kr som valkampanjbudget för att komma in i kommuner, landsting, Riksdagen och Europaparlamentet under 2014. Nu samarbetar Fi med webbyrån Earth People i en kampanj som ifrågasätter bilden av ett Sverige där ingen diskrimineras, och som samtidigt ska generera pengar till partiet.

– Precis när vi satt och gnuggade knölarna om hur vi ska få in pengar till vår valfond blev vi kontaktade av Earth People. De hade funderat på det här med bilden av Sverige som ett jämställt land och att Feministiskt initiativ utmanar den bilden i sin politik, säger Maria Starck, digitalansvarig på Fi.

Kampanjen går ut på att det inte går att visa bilden av ett Sverige där ingen diskrimineras. Inte heller bilden av att kvinnors arbete värderas lika högt som mäns. Eller bilden av en välbetald och ostressad barnmorska som förlöser en ny människa. Det är genom kampanjen möjligt att sprida ”bilderna som inte är tillgängliga ännu” och det går också att bidra med egna bildtexter.

– Många känner igen sig i att inte kunna se det man vill på nätet p.g.a begränsade rättigheter. Att visa en bild föreställande ett jämställt Sverige idag fungerar inte heller p.g.a begränsade rättigheter för vissa grupper, säger Andreas Carlson partner och designer på webbyrån Earth People.

I jämförelse med vad övriga partier har i sina kampanjkassor, är 500 000 kr i valkampanjkassa inte mycket (se bifogad graf).

– Vi utmanar Sveriges politik utan att ha något partistöd, och med hjälp av den här kampanjen hoppas vi få in en stor del av vår valkampanjkassa, vi har redan nått upp till 14% av de 500 000 kr vi satt som mål, avslutar Maria Starck.

Arbetsgrupp: Johanna Grip (grundare av Tjejsamlat.se, nu på Earth People), Andreas Carlson och Peder Fjällström, Earth People, samt Maria Starck, Fi

Se hela kampanjen här: http://fonden.feministisktinitiativ.se/

Mer info:
Feministiskt initiativ presstelefon: 070-610 01 91