Gita Nabavi startar sin valturné i Göteborg

När Gita Nabavi drar igång valturnén är det med mottot ”valspurt är vår bästa gren!”. Feministiskt initiativs partiledare startar sin landsomfattande valturné i Göteborg på torsdag och fredag.

– Jag kommer att prata en hel del om de reformer som vi behöver för att skapa ett jämlikt och jämställt samhälle som sätter miljön och klimatet i fokus, säger Gita Nabavi. Det handlar exempelvis om arbetstidsförkortning, individualiserad föräldraförsäkring, ett rejält förändrat pensionssystem, avgiftsfri kollektivtrafik och omrustning av försvaret för att möta vår tids hot såsom effekterna av klimatförändring och cyberattacker, fortsätter Gita Nabavi

Under valturnén möter Gita Nabavi upp lokalgrupper i olika delar av landet. 2014 blev partiet invalt i 13 kommuner, och i valet 2018 är målsättningen 50 kommuner.

– Det är så upplyftande att få träffa engagerade medlemmar och intresserade människor i hela landet över. I Göteborg har F! fått igenom mycket feministisk politik i kommunfullmäktige de senaste fyra åren och partiet ökar nu i opinionsmätningarna, säger Gita Nabavi.

I kommunfullmäktige har partiet bland annat drivit igenom strategiskt arbetsmiljöarbete på HVB-hem och stödboenden och infört Idéburet Offentligt Partnerskap för inrättandet av ett socialt/familjecenter för socioekonomiskt utsatta EU-medborgare och papperslösa. Feministiskt initativ har utvecklat arbetet för jämlika rekryteringsprocesser och bättre livsvillkor för personer med normbrytande funktionalitet.

– Vi höjde också friskvårdsbidraget, främst i offentlig sektor, för att nå en mer jämlik fördelning mellan kommunens verksamheter, säger Stina Svensson, gruppledare och toppkandidat till kommunfullmäktige. All personal har märkt av höjningen och vi är glada att ha kunnat bidra till en bättre hälsa bland våra anställda.

– Vi växer så det knakar i hela landet och många vill engagera sig, säger Gita Nabavi. Det känns fantastiskt peppigt! Vi har aldrig tidigare haft så goda förutsättningar att komma in i riksdagen och lokala församlingar som nu, med erfarenhet av parlamentariskt arbete och en allt större och starkare organisation. Då vi för första gången får valsedlar utlagda i alla vallokaler kan vi också koncentrera oss på att komma ut och träffa människor och kampanja, avslutar hon.

Gita Nabavi i Göteborg:

Torsdag 9 augusti
Kl 12-14 Torgmöte, Gårdstens Centrum
Kl 15-17 Talkshow på Linnéplatsen + spelning av artist Anja Erika
Kl 18-20 Homeparty vid valstugan, HJ Brantingsplatsen

Fredag 10 augusti

Kl 10-12 Torgmöte vid valstugan, HJ Brantingsplatsen
Kl 13-15 Torgmöte, Linnéplatsen
Kl 16:30-18 Torgmöte, Frölunda torg

För att boka intervjuer eller för mer information:
kontakta Martina Fjellsson Draoui, pressansvarig, 0706 100 191