Gita Nabavi till Luleå och Boden i helgen

Feministiskt initiativs partiledare Gita Nabavi besöker Luleå på lördag och Boden på söndag. Förutom att prata nödvändiga klimatsatsningar vill Gita sätta diskriminering av svensk gles-och landsbygd på agendan. Och förklara varför feminismen är motkraften till nazismen.

– Jag kommer att tala om vår tids stora ödesfråga - miljön, där vi har högre ambitioner än alla de nuvarande riksdagspartierna. Bland annat vill vi införa ett konsumtionsmål så att inte bara utsläppen inom landet räknas när vi konsumerar mer än någonsin och produktionen samtidigt sker i andra länder, säger Gita Nabavi.

Med på valstoppet i Boden är riksdagskandidaten Stefan Mikaelsson och Lizah Lund, toppnamn till Bodens kommunfullmäktige. I Luleå och Boden deltar även Inez Abrahamsson, landsbygdspolitisk talesperson för F! och tidigare ordförande för Hela Sverige ska leva. Prioriterat för partiet i valrörelsen är att prata om att mänskliga rättigheter aldrig ska vara villkorade av var i landet en bor.

– Avvecklingen av lands- och glesbygd har pågått under många år, med en alltmer begränsad tillgång till vård, omsorg och service vilket gör skillnad på människor. Det här handlar om makt. Ett hållbart samhällssystem behöver en levande lands- och glesbygd, säger Inez Abrahamsson.

Feministiskt initiativ är motpolen till Sverigedemokraterna och den nazism som blivit allt kaxigare i Sverige, och i Boden där NMR ansökt om att få ha valstuga bredvid de demokratiska partierna i centrum.

– Jag tror att det är fler än jag som aldrig någonsin hade kunna föreställa sig det parlamentariska läge som vi har idag, där ett parti med nazistiska rötter sätter agendan. Men när hela brädet kantrar högerut så finns Fi kvar med våra djupa rötter i den antirasistiska rörelsen, kvinnorörelsen, hbtq-rörelsen, fredsrörelsen och miljörörelsen. Feminismen är motkraften till nazismen, säger Gita Nabavi.

Gita Nabavis arrangemang:

Luleå lördag den 18 augusti

12-15 Kampanjande vid Musikens makt, Gültzauudden

16.00 Torgmöte, Gula Paviljongen

Boden söndag den 19 augusti

13-15 Torgmöte, Centrumtorget

För att boka intervjuer eller för mer information:
kontakta Martina Fjellsson Draoui, pressansvarig, 0706 100 191