Här ställer F! upp i val till kommun och landsting

Nu är det klart att Feministiskt initiativ går till val i 19 kommuner och 5 landsting. Partiet har totalt 30 medlemsgrupper och växer i raketfart med i snitt 75 nya medlemmar om dagen.

Vid årsskiftet hade Feministiskt initiativ omkring 2500 medlemmar. Idag är medlemsantalet uppe i nästan 9500 stycken. Allt fler lokalgrupper startas och nu står det klart att omkring 20 av dessa ställer upp i val till kommun och landsting.

– Det är viktigt att Feministiskt initiativ ställer upp i parlamentariska församlingar på lokal, regional och nationell nivå. Det är i kommuner och landstingen som det praktiska arbetet med till exempel välfärden genomförs. Att det uppstår fler lokala grupper som ställer upp i val visar efterfrågan av en självständig feministisk dimension på vardagsnära frågor så som på bostadspolitiken, kollektivtrafiken, skola och vård, säger Isabella Pettersson, partiets etta på kommunlistan i Stockholm och lokalpolitisk samordnare för Feministiskt initiativ.

Feministiskt initiativ går till val på mandatet att driva en feministisk och antirasistisk politik och är den röst som står upp för mänskliga rättigheter och mot alla former av diskriminering.

Fler och fler ser att samhället har grundläggande problem som inte enkelt låter sig beskrivas i termer av höger eller vänster. Få förnekar idag att det i Sverige finns både kvinnohat, sexism, rasism, homofobi och minskade marginaler för personer med funktionsnedsättningar. Alltfler ser dessutom att detta hänger ihop. Det vi upplever just nu är ett feministiskt genombrott, säger Gudrun Schyman, talesperson och riksdagskandidat för Feministiskt initiativ.

Feministiskt initiativ drivs utan partistöd och måste själva bekosta och distribuera valsedlar till vallokalerna inför nationella valen den 14 september. Valrörelsen ska finansieras av partiets valfond som hittills genererat 1 miljon kronor i donationer.

För mer information:
Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191