Partiledare till Jönköping och Växjö idag

Spurten mot riksdag, landsting och kommuner har inletts. Igår besöktes Gränna, idag är det Jönköping och Växjös tur.
– Vi växer så det knakar i hela landet. Det känns fantastiskt peppigt!, säger Gita Nabavi, partiledare i Feministiskt initiativ.

Efter den nationella valupptakten i Göteborg i lördags är spurten officiellt invigd. Partiledaren Gita Nabavi åkte igår direkt därifrån till Gränna för valmöten. Idag börjar dagen med en valfrukost i Jönköping på café Condeco klockan 9 dit medlemmar och andra intresserade hälsas välkomna.

– Det är så upplyftande att få träffa engagerade medlemmar och intresserade och så enkelt att få göra det över lite frukost. Extra kul då F! Jönköping ställer upp till kommunfullmäktige i årets val, säger Gita Nabavi.

– Här i Jönköping skulle vi vilja omfördela pengarna med en tydlig maktanalys för att göra det möjligt för fler att ta plats, t.ex genom att omvärdera beslutet gällande den planerade fotbollsarenan, pengarna behövs istället till att kunna hålla biblioteken och ungdomsgården öppna, säger Ewelina Axell, förstanamn på Jönköpings kommunfullmäktige lista till höstens val.

Klockan 19 håller F! Kronoberg homeparty med Gita Nabavi i Väderlanda gamla skola utanför Ingelstad. F! Kronoberg ställer upp till kommunvalet både i Växjö och Lessebo har även en lista till Kronobergs läns landsting.

– Det känns fantastiskt peppigt! Vi har aldrig tidigare haft så goda förutsättningar att komma in i riksdagen och landsting och ta plats i fler kommuner. Vi har 4 års erfarenhet av parlamentariskt arbete på kommunal nivå och en allt större och starkare organisation. Vi växer så det knakar i hela landet, säger Gita Nabavi.

• Jönköping