Schyman: ”Grovt övertramp i debatten av de rödgröna”

I en debattartikel på Politikerbloggen reagerar nu Feministiskt initiativs talesperson Gudrun Schyman på att rödgröna politiker uppmanar paritets sympatisörer att stödrösta på de rödgröna.

– Det är ett grovt övertramp från de rödgröna, eftersom det är ett uttryck för bristande respekt för väljarnas val. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Gudrun Schyman.

Under de senaste veckorna har bland andra EU-parlamentarikern Jens Holm (V), riksdagsledamoten Carina Hägg (S) och, ordföranden för Unga S-kvinnor, Kristina Persdotter, skrivit debattartiklar som går ut på att Feministiskt initiativs sympatisörer ska rösta på de rödgröna partierna.

– Alla politiker som är verksamma i valrörelsen möter mängder av väljare som berättar att de tänker rösta på ett annat parti. Och det är helt i sin ordning att försöka övertyga dessa väljare om att de ska ändra sig. Men gränsen för respektfull debatt har passerats när rödgröna politiker i stället för att argumentera för sin egen politik försöker skrämma våra väljare till taktikröstning, säger Gudrun Schyman.

– Om man ska tro opinionsmätningarna saknas det färre väljare för att Feministiskt initiativ ska komma in i riksdagen än det saknas för att de rödgröna ska kunna bilda regering. Kravet på stödröstning kan alltså lika gärna vändas i sin motsats, alltså att syster fyra procent skulle kunna bli de rödgrönas räddning. Låt väljarna göra sitt val utan skuldbeläggande och skrämselpropaganda, säger Gudrun Schyman.

För mer information:

Feministiskt initiativs pressjour, 0706-100 191

Feministiskt initiativs hemsida

Läs hela debattartikeln ”Grovt övertramp i debatten av de rödgröna” på Politikerbloggen

• Val

• valet 2010