Schyman kräver att Hökmark (M) tar avstånd från fascismen

Schyman uppmanar moderaternas toppkandidat Gunnar Hökmark att ta avstånd från den konservativa partigruppen EPP i EU-parlamentet. Om moderaterna menar allvar med att vara ett liberalt parti är det helt orimligt att de fortsätter samarbetet med den fascistinfluerade partigruppen, menar Gudrun Schyman, toppkandidat för Feministiskt initiativ.

- Moderaterna tillhör den konservativa partigruppen EPP där Italiens Silvio Berlusconi står under Vatikanens påverkan. Hökmark kommer nu samarbeta med Berlusconis nybildade allians Frihetens folk, med extremhögerpartiet Nationella alliansen, vars politiska arv sträcker sig rakt ner i Benito Mussolinis fascistdiktatur. Berlusconis parti motarbetar jämställdhet, aborträtt, hbt-personers rättigheter och man förvägrar asylsökande deras mänskliga rätt att söka asyl i EU och förtrycker romer. Det är inte värdigt att ett av Sveriges största partier ingår i ett samarbete som bryter mot de mänskliga rättigheterna, säger Schyman.

- När Berlusconi försökte göra den homofobe Rocco Buttiglione som kommissionär med ansvar för det rättsliga området sa EU-parlamentet nej, men Hökmark försvarade Buttiglione. Gränsen är för länge sedan nådd, och det är hög tid att Gunnar Hökmark nu upphör med sitt samarbete med fascisterna i EU, avslutar Gudrun Schyman.

Pressjouren 0706-100 191

Gudrun Schymans kampanjsida