Schyman: Så rätt det kan bli när det blir fel

Flera medier uppmärksammade under onsdagen att Feministiskt initiativ stavat fel i en helsidesannons i Svenska Dagbladet och Metro. I annonsen står att det går att skriva ”Feminstiskt initatiativ” på en blank valsedel om det inte finns en förtryckt i vallokalen. Och så är det också.

- Det lustiga är att vad vi säger till våra väljare är att det viktiga inte är att stava rätt när man skriver Feministiskt initiativ på en blank valsedel - det viktiga är rösta rätt, säger Feministiskt initiativs talesperson Gudrun Schyman.

Partiet har under dagen fått frågan om detta var en medveten PR-kupp för att lyfta frågan om valsedelssystemet och hur väljarna ska gå till väga när det inte finns förtryckta valsedlar i vallokalerna, men det förnekar Schyman.

- Det var en korrekturmiss från vår sida. Eftersom vi inte har någon anställd personal utan alla arbetar ideellt så blir det bråttom och mycket nattjobb. Fast det blev fel blev det ändå rätt. Det går utmärkt att stava lite fel i partiets namn, det viktiga är att valmyndigheten förstår vilket parti som avses och att väljarna inte skriver partiförkortningen, säger Gudrun Schyman.

- Som nytt parti måste vi själva betala och distribuera valsedlar i landets alla vallokaler, vilket tar ekonomiska och personella resurser från valkampanjen. Valsystemet och den bristande informationen riskerar att leda till att många väljare tar en förtryckt valsedel från ett annat parti även om de hade tänkt rösta på oss, säger Gudrun Schyman.

Mer information:
Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191