Schyman tillbaka som talesperson

Feministiskt initiativs kongress antog idag valberedningens förslag och har valt Gudrun Schyman, Sissela Nordling Blanco och Stina Svensson till talespersoner för partiet.

– Jag är oerhört taggad och glad att få förtroende som talesperson igen. Utan pengar men med ett stort engagemang ska vi ut i valrörelsen och utmana de andra partierna med en politik som på allvar utgår från kvinnors rättigheter och mänskliga rättigheter. Jämställda löner, öppna gränser och en helt ny kulturpolitik är exempel på det, säger Gudrun Schyman, som är tillbaka som talesperson för Feministiskt initiativ.

– Det är skarpt läge. Vi står inför viktiga val, vägval för Sverige och Europa. Feministiskt initiativ ska slå hål på myten om att Sverige är ett jämställt land fritt från diskriminering. Vi ska visa att vi är den starkaste rösten för mänskliga rättigheter och frihet från förtryck, säger Sissela Nordling Blanco, omvald talesperson för Feministiskt initiativ.

– Vi är det enda partiet som har konkreta förslag på hur vi ska åtgärda den värdediskrimineringen som råder på arbetsmarknaden mellan kvinnodominerad och mansdominerad sektor när det gäller löner, osäkra anställningar och arbetsvillkor, säger Stina Svensson omvald talesperson för Feministiskt initiativ.

Talespersoner för Feministiskt initiativ
Sissela Nordling Blanco, 25 år, Stockholm (omval)
Gudrun Schyman, 64 år, Simrishamn
Stina Svensson, 43 år, Stockholm, (omval)