Stora brister i kommunernas arbete mot mäns våld mot kvinnor

Idag är det FN:s internationella dag för avskaffandet av mäns våld mot kvinnor. Feministiskt initiativ uppmärksammar dagen med manifestationer i Göteborg och Malmö. Partiets talespersoner Sissela Nordling Blanco och Stina Svensson finns på plats. I veckan har partiet presenterat rapporten ”Skyddsnät saknas” som visar att sju av tio våldsutsatta kvinnor nekas plats i skyddat boende. Rapporten innehåller också Feministiskt initiativs åtgärdsprogram, för att bekämpa det patriarkala våldet.

- Frihet från våld är en grundläggande mänsklig rättighet. Mäns våld är ett omfattande folkhälsoproblem och säkerhetsproblem med stora samhällsekonomiska konsekvenser. Det är dags att arbetet mot mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och våld i namn av heder börjar bedrivas på ett systematiskt och långsiktigt sätt, säger Carl Emanuelsson, talesperson för Feministiskt initiativ.

Läs ”Skyddsnät saknas - en rapport om mäns våld mot kvinnor i Skåne, Stockholms och Västra Götalands län” här http://feministisktinitiativ.se/artiklar.php?show=1139

Feministiskt initiativ manifestationer den 25 november för avskaffandet av våld mot kvinnor.

Göteborg manifestation

Kl 13 Brunnsparken, gången mellan Nordstan och Arkaden.

Stina Svensson talar under manifestation.

Malmö demonstration

kl 16:00 samling på Gustav Adolfs Torg.

Sissela Nordling Blanco håller tal.

Samarrangemang mellan Feministiskt initiativ, Tjejjouren i Malmö, Vänsterpartiet, Ung Vänster, ABF Malmö, KAOSA, Kvinna till Kvinna och UN Women

För ytterligare information: Feministiskt initiativs pressjour 0706-100 191

• Lokal/regional påverkan