Tågordning för F! 8 mars

Demonstration i Stockholm, samtal om framtidens feministiska politik i Malmö och debatt med kommunpolitiker i Uppsala om kvinnor som måste få kosta. F! gör det – med ljusets hastighet.

Stockholm: Sissela Nordling Blanco, talesperson för Feministiskt initiativ, talar på 8 mars-demonstrationen i Stockholm under parollen: ”Feminism räddar liv” – mer resurser till kvinnojourerna, ta unga tjejers ohälsa på allvar och utöka sexköpslagen till att gälla utomlands. Konferencier är komikern Pernilla Hammargren, talar gör också: Inger Forslund (Riksförbundet för Rättigheter, Frigörelse, Hälsa och Likabehandling), Johanna Granbom (Ung Vänster), Lawen Redar (Socialdemokraterna). Framträdanden av Sanna Carlstedt och Jenny Wrangborg.

Samling på Södermalmstorg kl. 18:00, avmarsch mot Medborgarplatsen kl. 18:35.

Malmö: Gudrun Schyman, gruppledare för Feministiskt initiativs skuggriksdag, deltar i ett samtal om framtidens feministiska politik, som hålls på Moriskan i Malmö. Samtalspartners är: Martina Nilsson (jämställdhetskommunalråd i Malmö för Vänsterpartiet) och Helena Hellström Gefwert (sammankallande MP:s jämställdhetskommitté). Moderator är Alice Kassius Eggers, journalist på UR och tidigare medarbetare på bl a Aftonbladet Kultur och ETC.

Tid: 8/3, kl.20.00- 21.30

Plats: Moriskan, Malmö

Arr: Ladyfest Malmö, Klubb Utopin och Klubb Tomboy

Uppsala: Stina Svensson, talesperson för Feministiskt initiativ, med ansvar för arbetsmarknadsfrågor har varit med och tagit fram rapporten ”Kvinnor som inte kostar” .  Lördagen den 9 mars möter hon Uppsalas kommunpolitiker i ett panelsamtal med rubriken ”Springvikariat och omsorg”, där arbetsförhållandena i den kommunala vården debatteras.  Hur ser de ut och vilka blir deras konsekvenser?

Tid: 9/3, kl. 13.00-14.20

Plats: Clarion Hotel Gillet, Uppsala

Arr. F! Uppsala i samarbete med MR-nätverket (nätverket för mänskliga rättigheter)

(Illustration: Sissela Nordling Blanco)