7 myter om Snabblån!

Har du någonsin undrat över myterna kring Snabblån? Sms lån, snabblån och privatlån omges ibland av rykten och myter som inte stämmer. Missuppfattningar har därför uppstått som vi hoppas kunna reda ut. Läs om fördelarna med snabblån och anledningarna till varför folk i din direkta närhet tar snabblån! Har du fler frågor som inte besvarats nedan? Kontakta gärna oss.

1. Dyrt och ockerräntor

Många tror att snabblångivare tar ut högre ränta än andra kreditgivare. Den effektiva räntan baseras på den årliga räntan och finns bland annat för att jämföra hur mycket olika lån kostar. Ingen betalar tillbaka tusentals procent i ränta. Räntor är årliga och baseras på att man har ett lån i ett år. Snabblån löper ofta över en mindre tid.

Smslånonline.se publicerade en artikel i juni 2015 som reder ut problematiken kring effektiva räntor. I artikeln får du en större förståelse fungerar under korta perioder.

2. Unga konsumenter tar snabblån

Ferratum är restriktiva med att låna ut till konsumenter under 21 år. Genomsnittsåldern är mellan 35-40 år. Läs mer om våra grundkrav här >>

3. Snabblångivare är inte reglerade

Alla konsumentkreditgivare är starkt reglerade av Konsumentverket och rådande lagstiftning.

4. Inga kreditupplysningar utförs

Ferratum gör alltid en kreditupplysning för att kontrollera en låneansökan. Vi utför samma typer av kontroller som andra kreditgivare på marknaden. Vi lånar inte ut till någon som inte har råd att betala tillbaka sina lån. Ferratum erbjuder trygga lån.

5. Riktar sig till specifika målgrupper

Vi riktar oss inte till några specifika grupper i samhället utan vi har reglerade grundkrav som måste följas. Läs mer om våra grundkrav här. Det är långivarens ansvar att ta fram underlag som ger en rättfärdig bild av den sökandes ekonomiska situation och förmåga att återbetala ett lån. Vi beviljar enbart låntagare som uppfyller våra grundkrav.

6. Obetalda snabblån hamnar hos kronofogden

Merparten av de som tar snabblån sköter sina betalningar och ser möjligheten till ett snabbt kapitaltillskott med kort återbetalningstid som ett bra alternativ. Se vad våra kunder tycker om oss här.

7. Kunder hamnar i en skuldspiral

Ferratum lägger upp en spärr för hur många gånger ett lån kan förlängas. Vi ser till att konsumenter inte hamnar i en skuldspiral. Ett snabblån är ett kortsiktigt alternativ och bör aldrig användas för att hantera långsiktiga skulder och utgifter.

• ferratum
  • konsumentlån