Sms lån utan inkomst – ska man bli beviljad sms lån utan inkomst?

När vi på Ferratum får in en ansökan om ett sms lån gör vi en kreditupplysning via Creditsafe och det är främst din inkomst som ligger till grund för huruvida du får lån och hur mycket du får låna. Även betalningsanmärkningar påverkar dina lånemöjligheter. Trots att det kan vara just då man inte har någon inkomst som man behöver låna pengar som mest, väljer vi att inte låna ut till dig i det läget, både för din skull och vår.

Risker för dig och risker för oss

När vi lånar ut pengar till dig vill vi naturligtvis ha tillbaka dem. Om vi inte tror att du kan betala tillbaka lånet kommer du inte att kunna låna pengar av Ferratum. Det är dock också väldigt viktigt för oss att inte du hamnar i trångmål på grund av ett lån som du inte kan betala tillbaka. Om du får fakturor som du inte kan betala kan summorna snabbt bli ganska stora på grund av förseningsavgifter och administrationsavgifter. Vi vill inte att du ska förlora kontrollen över din ekonomi.

Innan lagstiftningen hade hunnit ikapp tekniken med snabba SMS-lån och lättillgängliga krediter var det ett stort problem att oseriösa företag lånade ut pengar till kunder utan att göra kreditkontroller. Det blev en stor ökning av ärenden hos Kronofogden på grund av detta och särskilt yngre personer riskerade stora ekonomiska problem. Även om lagstiftningen nu är bättre (långivare är skyldiga att göra en bedömning av kundens återbetalningsförmåga) är det fortfarande ett problem att många hamnar i svåra ekonomiska situationer på grund av att de tagit många små lån som sedan växer när man inte har råd att betala tillbaka.

Andra orsaker till att neka lån

Hos Ferratum kan du alltså inte låna pengar utan att ha en deklarerad inkomst. Du kan heller inte ta ett nytt lån hos oss utan att ha betalat det tidigare lånet. Även betalningsanmärkningar kan göra att vi inte lånar ut pengar till dig. Om du har ett skuldsaldo hos Kronofogden eller har betalningsanmärkningar som är nyare än 6 månader kan du inte ta lån hos oss. I vissa fall kan vi alltså godkänna lån trots betalningsanmärkningar. Det händer att kunder ansöker om att låna en viss summa, men blir beviljad ett lägre belopp. Din deklarerade inkomst och eventuella förseningar i betalningen för tidigare lån hos oss kan påverka summan. Om du betalar dina fakturor i tid förbättrar du alltså din kreditvärdighet hos oss. Vi har dessa rutiner både för vår och din skull.

Generellt om lån och krediter utan inkomst

Även om vi på Ferratum har tydliga regler kring beviljande av mikrolånlån beroende på inkomst och betalningsanmärkningar, finns det andra långivare och banker som resonerar annorlunda. Hos oss är snabbhet och effektivitet ledord och därför måste vi också ha en tydlig struktur för att snabbt kunna ge dig besked, vare sig det är beviljande av lån eller avslag på låneansökan.

Hos en del andra långivare, så som din bank, kan du låna pengar både utan inkomst och med betalningsanmärkningar utan just de krav som vi på Ferratum har. Även om den som ansöker om lån inte har någon inkomst kan lån beviljas om det finns någon annan form av säkerhet. Sparade pengar, eller till exempel att man äger ett hus, kan fungera som säkerhet för ett lån. Om du till exempel har ett bolån på 1,5 miljoner, men du kan visa banken att ditt hus är värt 2 miljoner, kan det hända att du kan utöka ditt bolån och du har därmed lånat mer pengar som du kan använda till det du behöver. Det är dock en betydligt längre process att fastställa sådan säkerhet och snabba lån eller krediter via SMS, vilket Ferratum fokuserar på, är då nästan aldrig möjligt.

En annan variant på lån som inte kräver säkerhet på samma sätt som långivare är pantbanker. På pantbanker blir man beviljad lån med ett föremål som säkerhet. Du går till en pantbank och får en värdering på ditt föremål och får en utbetalning av samma värde direkt om du väljer det. Inom en viss tid kan du gå tillbaka till pantbanken och hämta ut ditt föremål genom att betala tillbaka lånesumman samt en ränta på det. Om du inte vill betala tillbaka och hämta föremålet kommer det att säljas av pantbanken.

Ännu en möjlighet för att få lån utan inkomst och trots betalningsanmärkningar kan vara att ha en annan person som går in som borgenär, det vill säga fungerar som säkerhet för ett lån. Om det skulle visa sig att du som låntagare inte kan betala tillbaka lånet har borgenären alltså tagit på sig ansvaret att göra detta. Det görs då även kreditupplysning på borgenären och hon eller han måste kunna visa att både den egna ekonomin samt låntagarens lån kan klaras om det behövs. Att gå in som borgenär för någon ska man göra med stor eftertanke och det är viktigt att veta vilket ansvar man tar på sig.

Hjälp och rådgivning vid ekonomiska problem

Om du har hamnat i en ekonomiskt svår situation är det alltid bra att söka professionell rådgivning. Bland annat Konsumentverket arbetar med att informera både privatpersoner och till exempel kommunernas budget- och skuldrådgivare. Om du inte vet vart du ska vända dig kan du fråga din bank eller din kommun.

Skuldrådgivare kan hjälpa dig att få en bättre översikt och ge dig alternativ på hur du ska hantera din ekonomiska situation. Om du är stressad av växande lån kan det vara väldigt lugnande att få hjälp med att se över situationen och få bra tips på hur du ska lägga upp dina återbetalningar eller generella ekonomi långsiktigt. Den här typen av rådgivning är kostnadsfri och de som arbetar med detta har stor vana vid att hjälpa till i mycket svåra ekonomiska situationer.

Även om vi på Ferratum arbetar just med att snabbt ge lån eller krediter via SMS, vill vi inte göra det på ett sätt som riskerar våra kunders ekonomi. Vi vill ge dig möjligheten till ett snabbt och enkelt lån när det behövs tillfälligt, inte bidra till att din ekonomiska situation blir svårare.

- Se mer här: https://www.ferratum.se/blogg