Pressmeddelande -

FERRATUMS STÖRSTA INTERNATIONELLA JULUNDERSÖKNING JÄMFÖR KONSUMENTBETEENDE I 20 LÄNDER

Svenskar spenderar mest i Norden

Resultaten av årets undersökning visar att svenska hushåll är sparsamma jämfört med resterande länder när det gäller julfirande. I snitt spenderar svenskarna 14,6 procent av sin disponibla inkomst på julfirandet, och hamnar på plats fjorton av tjugo.

Svenskarna spenderar däremot mest av de nordiska hushåll som deltog i undersökningen, följt av Norge och Finland på sextonde respektive sjuttonde plats. Minst spenderar danskarna, som enbart spenderar 11,8 procent av sin lön och hamnar på delad sistaplats med Nederländerna.

Trender i spenderande

Enligt resultaten av vår Julbarometer™ 2017 kommer detta års topplista gällande konsumtion att bestå av Mexiko (34,6 %), Rumänien (31,9 %), Spanien (29,6 %) och Brasilien (28,2 %). I andra änden av skalan finner vi Kroatien (14,4 %), Norge (13,4 %), Finland (12,3 %), och Nederländerna (11,8 %), som kommer att behålla sin placering från förra året som de länder som spenderar minst under julen.

Undersökningen visar att julrelaterade utgifter kommer att vara höga i både Nya Zeeland och Australien, där hushåll från båda länder kommer att spendera 22 till 23 procent av deras månadslön på julfirande.

Fortsatt mobilt

Mer än 50 procent av undersökningens deltagare planerar att använda kort istället för kontanter för att betala för julrelaterade utgifter. I Norge och Sverige svarade 70 procent av respondenterna att kortbetalning var deras föredragna betalningsmetod.

När det gäller bankärenden svarade över 60 procent av alla respondenter att de tänkte utföra dagliga transaktioner via mobilbanken. Mer än 80 procent av respondenterna i Australien, Nya Zeeland, Nederländerna, Sverige, Norge och Kanada svarade att de skulle använda mobila banktjänster under julen.

Var handlar folk och vad köper de?

I likhet med förra året, kommer antalet hushåll som väljer att handla över nätet vara runt 25 procent. Tyskland, Storbritannien och Nederländerna utnyttjar digitala lösningar och köper sina julklappar online, medan hushåll i Kroatien, Lettland och Mexiko är mer traditionella och föredrar fysiska butiker när de ska julhandla.

Så vad förväntar man sig att få i julklapp i år? Respondenter från elva länder svarade att deras föredragna julklapp var kläder, vilket gör det till den mest populära gåvan att både ge bort och motta. Andra populära alternativ var leksaker och spel (13,7 %), sötsaker (12 %) och hemelektronik (9,1 %).

Hushållen i Finland (17,5 %) och Kroatien (23,9 %) kommer att spendera en stor del av sin julbudget på godis och delikatesser, medan respondenterna i Storbritannien, Sverige, Australien och Estland svarade att de skulle spendera 20 procent av sin julbudget på leksaker och spel.

Hur genomfördes Ferratum Groups Julbarometer 2017™?

• Fler än 21,000 hushåll deltog i undersökningen. Respondenterna var från 18 till över 61 år gamla, och 58,8 procent av respondenterna var kvinnor. Den genomsnittliga nettoinkomsten för hushåll som deltog var mellan €555 – €4 580, och den genomsnittliga hushållsstorleken bland respondenterna var 2,89 personer.
  • Utöver demografiska frågor, fick respondenterna svara på frågor om sin disponibla månadsinkomst, hur mycket de spenderar under julsäsongen, vad pengarna spenderas på, samt huruvida de tänker nyttja Airbnb-tjänster eller hotell då de reser under julen.
  • Undersökningen använde respektive lands valuta. Svaren har justerats för att återspegla respektive lands köpkraft. Alla deltagare svarade anonymt.