Så julhandlar svenskarna jämfört med andra europeer

Svenska hushåll kommer att spendera en lika stor del av sin inkomst på julen i år, som ifjol. I år lägger vi 20 procent av vår disponibla inkomst på julfirandet. Men en tydlig trend är att vi väljer att handla allt mer på nätet. Av tjugo länder är Sverige topp tre på när det kommer till att handla julklappar på nätet, en ökning sedan förra året.

-Eftersom Ferratum är verksamma på flertalet europeiska marknader är det viktigt för oss att förstå hur våra kunder konsumerar. Svenskarna spenderar fortfarande lite på julen i förhållande till inkomst. Något som däremot skiljer oss från många andra européer är att en tredjedel av våra inköp sker på nätet, till skillnad från förra året då bara en fjärdedel handlades online. Endast Storbritannien och Nederländerna ligger före. Något som också är anmärkningsvärt är att Storbritannien går från att spendera mest i Europa till en niondeplats på bara ett år. –Georgios Sideris, Ferratum Sverige

Undersökningen visar att svenskarna firar jul för i genomsnitt 688 euro, motsvarande cirka 6700 kronor eller 20 procent av vår disponibla inkomst. 22 procent av vår inkomst lägger vi på leksaker och spel följt av 16 procent på kläder och 9 procent på sportartiklar, mest i hela Europa.

Övriga Europa

Undersökningen visar även att man i de största europeiska ekonomierna är benägna att konsumera över 30 procent (807 euro) av hushållskassan på julen i år, bortsett från Storbritannien där konsumtionen minskar kraftigt. Förra året var britterna villiga att spendera 38,5 procent (1145 euro) av hushållets inkomster på julfirande, en siffra som i år landar på bara 23 procent (695 euro) en minskning med 15.5 procent.

I stället så är det tyskarna som konsumerar mer än någon annan i Europa och jämförbara länder, följt av de mindre baltiska länderna Litauen och Estland, medan de snålare konsumenterna finns i Norge, Finland och Nederländerna. Här spenderas mindre än en femtedel av hushållens inkomster på julfirande i år.

Medianfamiljen i alla 20 länder i undersökningen spenderade 22 procent av hushållskassan på julfirandet. 48 procent av hushållen kommer att spendera lika mycket på klappar och firande som under julen 2015, medan sex procent av hushållen ökar sin konsumtion.

Den största utgiftsposten är leksaker och spel följt av kläder och elektronik. Minst pengar spenderas på upplevelser och musikinstrument.

Men även här skiljer sig Sverige från mängden. Svenskarna köper gärna leksaker, spel och kläder, men också dubbelt så många presentkort som övriga länder.

Om Ferratum Bank

Ferratum-koncernen har 1,5 miljoner aktiva och tidigare kunder. Ferratum grundades 2005 och är representerat på 23 marknader i Europa, Amerika och APAC och har sitt huvudkontor i Helsingfors, Finland. Koncernen är noterad i prime standard på Frankfurtbörsen. År 2015 uppgick koncernens intäkter till 111 miljoner euro med en vinst (EBIT) på 16,5 miljoner euro. Ferratum Bank är en ledande Europeisk Mobile Bank som erbjuder snabba och enkla mobila banktjänster samt utlåning för privatpersoner och företag.

Hur Julbarometern™ genomfördes

Undersökningen genomfördes för Ferratum Groups räkning bland aktiva konsumenter i 20 länder i Europa samt Canada, Australien och Nya Zeland, med hjälp av standardiserade webbformulär.

Inkomster uppges i lokal valuta och relativ julkonsumtion räknas ut på basis av förhållandet mellan en familjs månatliga disponibla inkomst i varje land. Disponibel inkomst justeras i varje land, medan individuell köpkraftsparitet baseras på 2014 års riktlinjer från Världsbanken

13 261 hushåll deltog i undersökningen.

Svaranden var i åldrarna 18 till 65 och 49,64 procent var kvinnor. Genomsnittlig nettoinkomst för hushållen låg på mellan 230 euro och 6720 euro.

Det genomsnittliga hushållet bestod av 2,59 personer.

Utöver de demografiska faktorerna så tillfrågades svaranden om disponibel månatlig nettoinkomst för hushållen, hur mycket de spenderade på julfirande, vad de spenderar på, och hur mycket shopping de gör på nätet.

Undersökningen använde varje lands respektive valuta. Svaren jämnades ut för att representera varje lands respektive köpkraft. Alla undersökningens svaranden var anonyma.

Mer information och statistik: http://www.ferratumbarometer.com/se