Fiber Optic Valley lockar ingenjörer till Hudiksvall

Den 22 november är SenseAir och Acreo från Hudiksvall inbjudna till Uppsala universitet för att träffa civilingenjörer inom teknisk fysik. Fiber Optic Valley skapar möten mellan studenter och företag för att visa på vilka möjligheter som finns för ingenjörer som väljer att flytta till vår region.

- Det ingår i vårt uppdrag att bland annat initiera smarta möten mellan människor från företag och universitet för att skapa tillväxt i framtiden. Det här är en möjlighet för våra företag att på ett tidigt stadium marknadsföra sig mot Sveriges framtida ledare och experter, det handlar om att säkra kompetensförsörjningen, säger Jonas Dahlström, vd, Fiber Optic Valley.

Det är föreningen för Uppsala tekniska fysiker som arrangerar företagseventet. Civilingenjörer i teknisk fysik från Uppsala universitet har efter fem års studier en mycket bred teoretisk bas kombinerat med hög teknisk kompetens. Läs mer på www.futf.se

Om SenseAir
SenseAir AB är ett innovationsbaserat sensorföretag med verksamheten lokaliserad till Delsbo, Hudiksvalls Kommun. SenseAir är världsledande på marknaden och exporterar sina produkter över hela världen. Verk- samheten startade1989 och har idag omkring 100 kunder i 26 länder. www.senseair.se

Om Acreo
Acreo är ett av Europas främsta forskningsinstitut inom elektronik, optik och kommunikationsteknik. Genom att omsätta akademisk forskning till kommersiellt gångbara produkter erbjuder Acreo värdeskapande tekniklösningar för tillväxt och konkurrenskraft i näringsliv och samhälle. Acreo är en del av Swedish ICT och har 165 anställda med lokalisering i Kista (huvudkontor), Göteborg, Norrköping och Hudiksvall. www.acreo.se

För mer information kontakta:

Jonas Dahlström, vd Fiber Optic Valley, tel; 070-418 33 33
Ann-Sofie Däldehög, kommunikationschef Fiber Optic Valley, tel; 073-0248989

Fiber Optic Valley startar upp nya samarbeten mellan näringsliv, akademi och offentlighet för att bidra till ökad tillväxt. Vi sammanför människor med varandra, behov med lösningar, idéer med problem och pengar med projekt. Våra samarbeten handlar om bredband- och sensorteknologi samt innovativt ledarskap. Verksamheten drivs primärt i Hudiksvall / Gävle / Sundsvall med huvudkontor i Hudiksvall. Våra finansiärer är Vinnova, Tillväxtverket och Region Gävleborg.