Mångmiljonsatning på IT-företag ger nya affärer och arbetstillfällen

Till nyhetschefen: Pressmeddelande från Fiber Optic Valley i Hudiksvall/Gävle/Sundsvall 28 augusti, 2015

Bland närmare 200 sökande är Fiber Optic Valleys projekt Central Baltic ICT Meta Cluster ett av 23 utvalda som beviljas EU-medel för att ta regionens IT-företag till en internationell marknad. Under en treårsperiod är målet att deltagande företag skapar affärskontrakt utanför EU och EFTA i länder som Canada och Brasilien. Inklusive stöd från Region Gävleborg får projektet 2,2 miljoner Euro fördelat på tre länder. Samarbetspartners är Acreo Swedish ICT samt ICT – kluster i Estland och Lettland.

-Totalt går 14,5 miljoner kronor av budgeten till vår region för att stötta företag och vi är den enda aktören i Gävleborg som tar hem EU-medel i det här specifika programmet, säger Torbjörn Jonsson, huvudprojektledare, Fiber Optic Valley. Det är en unik möjlighet för små – och medelstora IT-företag att etablera sig på en internationell marknad och det kommer även att innebära nya arbetstillfällen.

Fakta

Projektet bistår SME-företagen med exporttjänster, tekniska frågor, affärsutveckling och samverkan där allt är samlat i ett gemensamt grepp. Satsningen vänder sig till SME-företag med någon form av ICT-komponent i erbjudandet eller med ett behov av att komplettera sin befintliga produkt eller tjänst med en nyskapande ICT-lösning. Det ska även finnas en vilja att exportera utanför EU och EFTA. I första läget har några stora exportmarknader identifierats för projektet som exempelvis Brasilien och Canada. Flera kan följa efter, t ex USA, Japan och China.

Central Baltic ICT Meta Cluster är ett samarbete mellan parterna Estonia ICT Cluster (Tallin), och Latvia IT Cluster (Riga), Fiber Optic Valley (Gävleborg/Hudiksvall) och Swedish ICT Acreo (Kista/Hudiksvall). Fiber Optic Valley är en så kallad Lead Part. Respektive parts styrkor utnyttjas i detta samarbete inom allt från teknik till organisationsutveckling och export-kontakter.

För mer information kontakta:Torbjörn Jonsson, Affärsområdeschef, Fiber Optic Valley 070-211 08 06 eller Jonas Lindqvist, Acreo Swedish ICT, 070-212 9099.

• fiberoptik
  • central baltic
  • acreo
  • swedish ict
  • eu
  • ict

Fiber Optic Valley Fiber Optic Valley är Sveriges ledande innovationsmiljö inom bredband, sensorteknologi och innovativt ledarskap. Vi är ett av Sveriges 13 Vinnväxtkluster som utsetts av innovationsmyndigheten VINNOVA. Vi initierar nya samarbeten mellan näringsliv, akademi och offentligheten. Vi sammanför människor med varandra, behov med lösningar, idéer med problem och pengar med innovationer. Verksamheten drivs med utgångspunkt i Hudiksvall/Gävle/Sundsvall med huvudkontor i Hudiksvall. Våra finansiärer är VINNOVA, Tillväxtverket och Region Gävleborg.

Acreo Swedish ICT erbjuder innovativa och värdeskapande IKT-lösningar för en hållbar tillväxt och ökad konkurrenskraft i näringsliv och samhälle. Spetskompetensen inom sensorer och aktuatorer, kraftelektronik, digital kommunikation och Life science gör dem till ett av Europas främsta forskningsinstitut. Acreo Swedish ICT har 135 anställda i Kista, Göteborg, Norrköping och Hudiksvall. Acreo är en del av Swedish ICT.