Nytt fiberbolag sätter Fiberson på världskartan

Fiber Optic Valleys innovationstävling Boost Innovation bidrog till att Fiberson i Hudiksvall tog nästa steg i utvecklingen för sin unika sensorteknik och får nu draghjälp av ett nystartat säljbolag. Hudiksvall Fiber Sensor AB heter bolaget som sätter Fibersons brandsensorsystem på världskartan.

Från och med 1 mars, 2014 finns ett säljbolag som ska hitta nya marknader och kunder för sensorteknikprodukten. Delägare i det nya bolaget är Arvid Egeland, Hans Olofsson och Anders Larsson. Ordförande i styrelsen för bolaget är Hans Olofsson med bakgrund från Ericsson, Telia och senast SenseAir.

-  Hans är helt rätt person för oss med sin bakgrund och kunskap om sensorbranschen och fiberoptik, säger Anders Larsson, VD för Fiberson. Nu är Hans uppdrag att hitta nya marknader och kunder för vår unika produkt samt att leda utveckling av distribuerade sensorer som detekterar vatten.

Första steget mot nya marknader togs i Fiber Optic Valleys innovationstävling 2013. Där deltog Fiberson i samarbete med XLENT i Hudiksvall med sitt bidrag ”Boosta Ulrica” som handlar om att sammanföra optisk fiberteknik med internetteknik och gör existerande sensorteknik mer attraktiv på marknaden.

När den befintliga sensortekniken utvecklas ser man inte bara ATT det brinner utan även VAR det brinner. Det möjliggör träffsäkra insatser – t ex ”Vilken sida av huset brinner det?” Inom industrin kan det handla om transportband där det ibland blir överhettat och med hjälp av den nya tekniken kan värmehöjningen upptäckas redan innan branden uppstått och på så vis minska kostnaderna för skador.

Potentiella kunder är fastighetsägare och industrier. Planen är att inom fem år ska fler än 200 system ha sålts.

För mer information kontakta:VD Anders Larsson, Fiberson, tel 0650 – 760 10 ellerAnn-Sofie Däldehög, kommunikationsansvarig, Fiber Optic Valley, 073-024 8989.

Om Boost Innovation™ - ny chans att vara med och tävla!  Nu finns en ny chans att tävla om pengar för att utveckla en idé inom något av Fiber Optic Valleys affärsområden bredband, sensorteknologi eller innovativt ledarskap.

Vill du utveckla en prototyp, en ny affärsmodell eller testa marknadspotentialen för din idé? För att delta är kravet att idéutvecklingen sker i samverkan med ett annat företag, universitet eller offentlig aktör inom något av Fiber Optic Valleys affärsområden. Tävlingsbidrag anmäls på www.boostinnovation.se senast den 16 maj 2014.

Fakta Fiberson och XLENT i Hudiksvall

Fiberson i Hudiksvall grundades 2004 med inriktning på tillverkning av specialfiber samt utbildning och dokumentation av fiberoptiska nät. Huvudprodukten är en fiberoptisk brandsensor.

XLENT Consulting Group är ett nordiskt strategi- och IT-konsultbolag som grundades i Stockholm 2005 och finns på nio orter i Sverige och Norge. Huvudfokus är att hjälpa företag och organisationer att öka affärsvärdet i sina kund- och affärsrelationer genom framför allt IT och digitala affärslösningar.