Nytt norskt-svenskt samarbete tar laxodlingen till nya nivåer

Ett nytt EU-projekt samlar aktörer i Hälsingland, Västernorrland och Jämtland för att bidra till nya produkter och fler affärer mellan företag i Sverige och Norge. Med hjälp av spetsteknologi ska projektet exempelvis bidra till att utveckla laxodling, vintersportarenor och skogsindustri i både Sverige och Norge. Satsningen leds av Fiber Optic Valley på den svenska sidan och får totalt 6 miljoner i finansiering under åren 2015-2018. Jämtländska Peak Innovation, Mittuniversitetet och Åkroken Business Incubator i Sundsvall är de svenska samarbetsparterna. De flesta affärsutvecklingsaktiviteterna kommer att ske inom energiområdet, havbruket och skogsindustrin.

-Fiber Optic Valley bidrar med expertis inom sensorteknologi och kan utveckla befintlig teknik inom allt från hur vi effektiviserar laxodling till hur vi får ut nya produkter och tjänster inom skogsindustrin. Det här kommer att skapa business för sensorföretagen och det här är bara början, poängterar Torbjörn Jonsson, Fiber Optic Valley i Hudiksvall, projektledare för den svenska delen av det så kallade GIRAF-projektet.

Idag är en stor lax mer värd än ett fat med olja, det finns en enorm potential i att effektivisera laxodlingen. Här kan företag i Sverige och Norge hitta konkreta samarbetsprojekt som vi alla tjänar på, poängterar Torbjörn.

Jämtland och Västernorrlands-län krokar arm I den svenska delen av GIRAF-projektet deltar förutom innovationsmiljöerna Fiber Optic Valley i Hudiksvall och Peak Innovation i Åre – Östersund även Mittuniversitetet och Åkroken Business Incubator i Sundsvall. På den norska sidan deltar LEN, Leiv Eiriksson Nyskaping AS. Övriga potentiella teknikprojekt som redan nu är i gång handlar om e-hälsa, Internet of Things och hållbar miljö.

Fakta GIRAF-projektet

GIRAF-projektets (Gränsöverskridande innovativ affärsutvecklingsmiljö för SMF:er inomSensor- och Kommunikationsteknologi) viktigaste mål är att öka samarbetet över regions- och nationsgränser mellan företag, akademi och innovationssystem. Det handlar om att stärka teknisk utveckling och innovation inom sensorteknologiområdet genom nya produkter, tjänster och konkreta affärsmodeller.

Företagen som deltar får ta del av affärsutveckling, nätverk, mässor och event med mera.

Projektet får 6 miljoner i finansiering från EU-strukturfonder, norska interregionala medel, och VINNOVA. Sverige får 4 miljoner och Norge 2 miljoner.

För mer information kontakta: Torbjörn Jonsson, affärsområdesansvarig Sensorteknologi, Fiber Optic Valley, tel: 070-211 08 06 eller Christian Söderberg, affärsområdeschef, Åkroken Business Incubator, 070-337 80 03