PRESSINBJUDAN: Möt tre vinnare som ger regionen en boost

Tisdag den 12 november sker prisutdelningen i Fiber Optic Valleys innovationstävling Boost Innovation.De vinnande bidragen handlar om hur vi får lägre kostnader för fiberinstallationer, ny teknik för ett kontantlöst betalsätt och hur vi med hjälp av sensorer till exempel får information i mobilen om att diskmaskinen läcker vatten. Samtliga bedöms ha potential att skapa tillväxt i regionen.

När; Tisdag, 12 november kl. 11.30 – 13.30. Möt vinnarna som presenterar sina förslag kl. 13.00.
Var; Fiber Optic Valley, stationsgatan 7, Hudiksvall.
Hur; Lunch och prisutdelning samt presentation av de vinnande bidragen.

Vinnarna är; Fiberson och XLENT i Hudiksvall, ICT Networks i Hudiksvall, Sundsvall och Västerås samt Proelec i Söderhamn. Vinsten består av förstudiemedel för 150 000 kronor vardera. Målet med tävlingen är att bidra till nya samarbeten som ger nya idéer, produkter och tjänster för att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall i norr och Gävle i söder.

-  De tre bidrag som juryn valt är de som bäst uppfyllt våra kriterier om potential, samverkanspartners och genomförande, säger vd, Jonas Dahlström, Fiber Optic Valley. Genom satsningen på Boost Innovation™ vill vi att fler ska våga satsa på sina utvecklingsidéer och hitta nya samarbeten som man inte skulle ha gjort annars, fortsätter Jonas. Vår roll är att fungera som katalysator där vi ser att det finns stora möjligheter.

Om de vinnande bidragen

ICT Networks och Acreo Swedish ICT tar i samverkan fram en innovation som handlar om hur vi kan få lägre kostnader för fiberinstallationer. Proelec tar fram en ny kontantlös betallösning i samarbete med Wy Wallet och Link mobility och Fiberson i samarbete med XLENT utvecklar en ny teknik för att enkelt kunna läsa information från fiberoptiska sensorer. Totalt sex tävlingsbidrag gick vidare till finalen och fick träffa juryn för en presentation och intervju under totalt 45 minuter. En enad jury utsåg vinnarna den 7 november utifrån kriterier om potential, samverkanspartners och genomförande.

Om Boost Innovation™Tävlingen startade den 17 april i år och handlar om att öka innovationskraften i regionen mellan Sundsvall i norr och Gävle i söder.För att delta är kravet att idéutvecklingen sker i samverkan med ett annat företag, universitet eller offentlig aktör inom något av Fiber Optic Valleys affärsområden. Läs mer om tävlingen på www.boostinnovation.se

Om Fiber Optic Valley Fiber Optic Valley är ett av Sveriges 14 Vinnväxtkluster som utsetts av VINNOVA – verket för innovationssystem. Vi initierar och inspirerar till nya samarbeten mellan näringsliv, akademi och offentligheten. Vi sammanför människor med varandra, behov med lösningar, idéer med problem och pengar med innovationer. Vi verkar inom områdena Bredband, Sensorteknologi samt Innovativt ledarskap. Verksamheten drivs med utgångspunkt i Hudiksvall/Gävle/Sundsvall. Våra finansiärer är VINNOVA, Tillväxtverket och Region Gävleborg.

För mer information kontakta:Jonas Dahlström, vd Fiber Optic Valley, tel; 070-418 33 33
Marita Svensson, projektledare för Boost Innovation™, tel; 070-816 17 21

• boost innovation