Stort intresse för regionens innovationsklimat

Närmare fyrtio personer deltog när Emil Görnerup, Svenskt Näringsliv, berättade om innovationsklimatet i Gävleborgs län. Arrangörer var Fiber Optic Valley och Movexum som på tisdagen den 23 oktober bjöd in företag och beslutsfattare för en diskussion kring hur de tillsammans kan skapa ökad innovationskraft i vår region.

- Det ingår i vårt uppdrag att initiera och arrangera nya samarbeten mellan människor från näringsliv, akademi och offentlighet för att skapa innovationer och tillväxt. Ett sätt vi kan göra det på är att skapa smarta möten. Innovationer uppstår ofta när två goda idéer slås ihop till en, säger Jonas Dahlström, vd, Fiber Optic Valley.

Svenskt Näringslivs undersökning som är gjord av Demoskop visar att index för innovationsklimatet i Gävleborg är sämre än riksgenomsnittet. Och att politikerna har en ljusare bild av klimatet än allmänheten och företagarna.

Några av de som deltog i den efterföljande diskussionen var Hudiksvalls kommun med samtliga kommunalråd och kommunchef, Region Gävleborg, Hudiksvalls Näringslivbolag, SenseAir, Roph Invest, Norrlandsfonden, Högskolan i Gävle, PWC, Fiberson och ICT Networks. Marita Svensson, projektledare Fiber Optic Valley, var samtalsledare under diskussionen som bland annat handlade om hur företagen kan bli synligare för varandra för att hitta nya former av samarbeten.

För mer information kontakta:

Jonas Dahlström, vd Fiber Optic Valley, tel; 070-  418 3333
Ulf Borbos, vd Movexum, tel; 070-537 31 07

Mer om Demoskops undersökning hittar du på www.svensktnaringsliv.se

Movexum AB är Gävleborgs företagsinkubator - en kreativ utvecklingsmiljö för tillväxtföretag. Movexum erbjuder en effektiv process för att ta din innovation från idé till marknad. Genom att ge tillgång till kompetens, kontakter och kapital via professionellt stöd och effektiv företagsutveckling är Movexum med och skapar nya tillväxtbolag i Gävleborg.

Fiber Optic Valley startar upp nya samarbeten mellan näringsliv, akademi och offentlighet för att bidra till ökad tillväxt. Vi matchar människors behov, kompetenser och idéer med varandra. Våra samarbeten handlar om bredband- och sensorteknologi samt ledarskapsfrågor. Verksamheten drivs primärt i Hudiksvall / Gävle / Sundsvall med huvudkontor i Hudiksvall. Våra finansiärer är Vinnova, Tillväxtverket och Region Gävleborg.