Eskilstuna och Strängnäs - fortsatt en del av Fibra!

Kommunerna i Eskilstuna och Strängnäs har tidigare diskuterat att träda ur det gemensamt ägda bolaget Fibra. Nu har det beslutats att de stannar kvar som delägare.

I februari i år initierade kommunerna i Eskilstuna och Strängnäs en utredning om att gå ur det gemensamt ägda bolaget Fibra där de är delägare. Fibra är ett drift- och utvecklingsbolag som driver ett av de största bredbandsnäten i landet. Efter att en utredning gjorts har det beslutats i respektive kommun att Eskilstuna Energi och Miljö och SEVAB Strängnäs Energi väljer att fortsätta samarbetet inom Fibra. Det innebär att båda bolagen behåller Fibra som kommunikationsoperatör för stadsnäten i Eskilstuna och Strängnäs.

Stadsnätsbolaget Fibra lanserades i mars 2015. Syftet då som nu var att driva och utveckla stadsnäten i regionen och att bidra till att göra livet lättare för regionens invånare. Idag finns närmare 70 000 anslutningar till det öppna stadsnätet via Fibra. Ett stadsnät med låga priser, korta eller obefintliga bindningstider och hög kapacitet - som lever upp till målet att hålla en tillgänglighet på 99,9%.

Världens främsta bredbandsnät
Fibra fortsätter att driva och utveckla stadsnäten i Västerås, Hallstahammar, Eskilstuna och Strängnäs på uppdrag av nätägarna Mälarenergi, Hallstahammar Kommun, Eskilstuna Energi & Miljö och SEVAB Strängnäs Energi. Fokus är att bygga ut bredbandsnäten både i städerna och på landsbygden, att göra nätet snabbare, och att främja konkurrens och tjänsteutveckling bland leverantörerna. Målet är vara ett av världens främsta bredbandsnät.

Jonas Rigner, VD Fibra AB
jonas.rigner@fibra.se