Grekland i fokus

Med över 60 % av rösterna på nejsidan är situationen i Grekland långt ifrån tydlig. Syriza fick luft under vingarna av resultatet som visar ett tydligt stöd från den grekiska befolkningen för partiets linje. Men det betyder inte nödvändigtvis att de har en bättre förhandlingsposition med sina kreditgivare. Ett nytt räddningsprogram kräver att ett nytt program för en hållbar och fungerande utveckling tas fram, och regeringar i flera länder måste också genomföra omröstningar kring om det överhuvudtaget ska genomföras fler förhandlingar med Grekland.

Allt detta kommer att ta tid, förmodligen längre än de 14 dagar som kvarstår till deadline för Greklands lånebetalning till ECB. Imorgon tisdag den 7 juli ska beslut tas av Eu hur man väljer att gå vidare.

Som det är nu är ECB den enda institution som står emellan den grekiska ekonomin och en finansiell kollaps, då den ger support av likvida medel till grekiska banker genom ELA (Emergency liquidity assistance). Vid skrivandets tidpunkt hålls fortfarande ELA öppen och vi tror att ECB kommer att upprätthålla stödet tills andra eventuella direktiv kommer från EU-mötet under morgondagen.

Dierk Brandeburg, Senior Sovereign Analyst på Fidelity Worldwide Investment, sammanfattar läget i Grekland:

”Grexit är något som jag fortfarande inte tror kommer hända. Min arbetshypotes är snarare att ECB fortsätter att stötta den ekonomiska stabiliteten i Grekland så långt det är möjligt och eventuellt förlänga ELA igen – men inte öka volymerna. I det scenariot är bankerna solventa men illikvida och det är omöjligt att öppna dem åter på tisdag som man har lovat. Tsipras behöver ansöka för ett tredje supportprogram så snart som möjligt som han sätter preliminärt till 30 miljarder Euro under de kommande två åren medan IMF hävdar att minst 50 miljarder Euro krävs sammanlagt. Men – ett tredje supportprogram kommer att ta veckor att ta fram och enas kring, vilket betyder att ECB inte kommer att få betalt den 20 juli och man tvingas använda sig av de 30 dagarna efter förfallodatum som Grekland får på sig att betala skulden. Det är också möjligt att den politiska situationen i Grekland (och i Tyskland för den delen) faller isär snabbare än vad man kan upprätthålla och den grekiska regeringen kan komma att behöva kapitulera under marknadstrycket och de grekiska bankerna tas ur ECBs system och inför sitt egna valutasystem. Efter valet i Grekland under söndagen avgick finansminister Varoufakis. Detta borde vara goda nyheter, med tanke på hur han har gått emot förhandlingarna med EU. Avgången öppnar upp ett fönster för den grekiska premiärministern att upprätta ett förtroende med Greklands kreditgivare inför deras förhandlingar denna vecka. ”

Detta dokument är endast avsett för professionella investerare och bör inte användas av privata investerare. Denna information får inte reproduceras eller cirkuleras utan föregående tillstånd och får inte göras tillgänglig för allmänheten. Om inget annat anges kommer alla synpunkter från Fidelitys organisation.Denna information är inte avsedd för, och får inte ligga till grund för åtgärder av, personer i [Storbritannien eller] USA, utan är endast avsedd för personer bosatta i jurisdiktioner där de aktuella fonderna är godkända för distribution eller där inget sådant godkännande krävs. Fidelity, Fidelity Worldwide Investment, Fidelity Worldwide Investment logotypen och F-symbolen är varumärken som tillhör FIL Limited. Fidelity tillhandahåller endast information om sina egna produkter och tjänster, och tillhandahåller inga investeringsråd baserade på individuella omständigheter. Om inget annat anges kommer alla synpunkter från Fidelitys organisation. Investerare bör även vara medvetna om att den presenterade informationen inte nödvändigtvis behöver vara aktuell, samt att Fidelity redan kan ha agerat utgående från den. Den forskning och de analyser som presenteras i denna dokumentation är insamlad av Fidelity för eget bruk som investeringsförvaltare samt att Fidelity redan kan ha agerat utgående från den för sina egna syften. Detta dokument är endast avsett för professionella investerare och bör inte reproduceras eller cirkuleras utan föregående tillstånd och får inte göras tillgänglig för allmänheten. Vi rekommenderar att du inhämtar detaljerad information innan du fattar ett investeringsbeslut. Investeringar bör göras på grundval av det aktuella faktabladet (Key Investor Information Document) och prospektet, vilka kan erhållas kostnadsfritt tillsammans med den senaste årsredovisningen och de senaste halvårsredogörelserna från våra distributörer och vårt europeiska servicecenter i Luxemburg, FIL (Luxembourg) S.A. 2a, rue Albert Borschette BP 2174 L-1021 Luxembourg.Utgiven av FIL (Luxembourg) S.A., som är auktoriserat i Luxemburg och står under tillsyn av CSSF (Commission de Surveillance du Secteur Financier). " SSL1507N01/0116

• grekland
  • grexit