Trevor Greethams Investeringsklocka juli: Hög tid för omvärdering av obligationer

Våra nyckeltal för global tillväxt befinner sig i den längsta uppgången sedan serien startade 1992. Nyckeltalen för inflation är dock på väg att bli positiva, vilket ökar risken för att obligationsräntorna stiger i förväntan om en stramare penningpolitik.

Vi har ökat innehaven av aktier och minskat undervikten inom råvaror och tillväxtmarknader för att spegla de förbättrade förutsättningarna för tillväxt.
Vi har också sålt obligationer, fastigheter och aktier inom räntekänsliga sektorer för att hamna i tillräcklig undervikt inom de områdena.

NYCKELTAL I FOKUS

Tillväxt

Nyckeltalen för tillväxt steg den här månaden tack vare förbättrade konsensusprognoser för Japans BNP och ledande indikatorer i Storbritannien.

Kinas byggnadssektor är fortsatt svag inom bostäder, men andra data pekar på en cyklisk återhämtning orsakad av ministimulanserna tidigare i år.

Inflation

Inflationsutvecklingen måste övervakas noga eftersom vissa mått på USA:s underliggande inflation har stigit kraftigt den senaste tiden.

AKTUELL FÖRDELNING AV TILLGÅNGAR

Vi ökade andelen aktier tidigare den här månaden efter tecken på mer synkroniserad global tillväxt och för att finansiera en ny undervikt inom fastigheter.

Vi ligger kvar i undervikt i råvaror. Överskottskapacitet, den starka US-dollarn och långsammare tillväxt i Kina är dämpande faktorer.

Vi utökade vår undervikt i obligationer. De amerikanska räntorna är i den lägre delen av intervallet och vi förväntar oss svag avkastning när centralbankerna återgår till en normal penningpolitik.

Trevor Greetham började på Fidelity i januari 2006. Han är chef för tillgångsallokering och förutom att förvalta fonder ingår han i Fidelitys tillgångsallokeringsgrupp. Innan han började på Fidelity arbetade han i tio år på Merrill Lynch, också där som chef för tillgångsallokering. Trevor inledde sin yrkesbana på det brittiska försäkringsbolaget Provident Mutual. Han har en mastersexamen i matematik från Cambridge University och är dessutom behörig aktuarie.

Denna information är endast avsett för professionella investerare och bör inte användas av privata investerare. Om inget annat anges kommer alla synpunkter från Fidelitys organisation. Denna information får inte reproduceras eller cirkuleras utan föregående tillstånd. Denna information är
inte avsedd för, och får inte ligga till grund för åtgärder av, personer i Storbritannien eller USA, utan är endast avsedd för personer bosatta i jurisdiktioner där de aktuella fonderna är godkända för distribution eller där inget sådant godkännande krävs. Fidelity tillhandahåller endast information om sina egna produkter och tjänster, och tillhandahåller inga investeringsråd baserade på individuella omständigheter. Fidelity Funds (FF) är ett öppet investmentbolag etablerat i Luxemburg med olika andelsklasser. Om inget annat anges kommer alla synpunkter från Fidelitys organisation. Fidelity tillhandahåller endast information om sina egna produkter och tjänster, och tillhandahåller inga investeringsråd baserade på individuella omständigheter. Fidelity, Fidelity Worldwide Investment och currency Flogotypen är varumärken som tillhör FIL Limited. Inga påståenden eller uttalanden som görs i detta dokument är juridiskt bindande för Fidelity eller mottagaren. Alla förslag omfattas av överenskomna kontraktsvillkor. Utgiven av FIL (Luxembourg) S.A. (registrerat i Luxemburg), reglerat i Luxemburg av CSSF (Commission de Surveillance du Secteur Financier). SSL1408N02/0215