Pressmeddelande -

Fidelity International redovisar detaljerna kring sin nya rörliga resultatbaserade avgiftsmodell

Fidelity Internationals nya avgiftsmodell - the variable Management Fee - baseras på en rörlig skala mellan risk och avkastning. Se bilagan för pressmeddelandet på engelska i sin helhet.

Fakta om Fidelity Internationals nya rörliga avgiftsmodell

1, Genom att lansera den nya rörliga avgiftsmodellen avser Fidelity att minska den årliga förvaltningsavgiften med 0.1%

2, Den rörliga delen av avgiften rör sig upp eller nedåt baserat på hur fonden över- eller underavkastar i relation till ett förutbestämt marknadsindex. Skalan har ett maxtak på +0.2% och ett golv på  -0,2% av den årliga förvaltningsavgiften.

3, Den högsta respektive lägsta avgiften uppnås så snart fonden över- eller underavkastar +0,2 eller -0,2 procent jämfört med relevant marknadsindex beräknat på en treårig rullande period.

4, Avgiften börjar endast att öka från grundnivån då fonden har slagit marknadsindex efter alla kostnader och avgifter.

Den rörliga avgiftsmodellen  introduceras succesivt från och med  den 1 mars 2018 på 10 aktivt förvaltade aktiefonder.

-Fondbranschen kan inte längre ducka för den livliga debatt som länge har pågått kring värdet av aktiv aktieförvaltning. Med en ny och banbrytande rörlig avgiftsstruktur tar Fidelity International ett nytt initiativ och går i bräschen för att öka transparensen mellan kunden och förvaltaren men också för att visa och stärka värdet av aktiv förvaltning, säger Maria Lindholm, kommunikationschef Nordeuropa, Fidelity International.

Se bifogat pressmeddelande på engelska för fler detaljer.

About Fidelity International

Fidelity International offers world-class investment solutions and retirement expertise. As a privately owned, independent company, investment is our only business. We are driven by the needs of our clients, not by shareholders. Our vision is to deliver innovative client solutions for a better future.

Established in 1969 as the international arm of Fidelity Investments, which was founded in Boston in 1946, Fidelity International became independent of the US organisation in 1980. Today it is owned mainly by management and members of the original founding family.