Filmkommissionären Nina Sekund lyfter fram Västsverige i Cannes

West Sweden Film Commission, WSFC, har till uppgift att marknadsföra Västra Götaland som potentiell inspelningsplats för både svenska och internationella filmproduktioner men också att ta hand om dem när de kommer till Västsverige. WSFC ingår Swedish Film Commission.
Sedan 1 januari är Nina Sekund ansvarig filmkommissionär. Hon arbetar på Film i Väst i Trollhättan sedan tre år där West Sweden Film Commission är en integrerad del i verksamheten.
Just nu befinner hon sig i Cannes för att tillsammans med Swedish Film Commission andra regionala filmkommissioner marknadsföra svensk film.

Vad går ditt arbete som filmkommissionär ut på?
– Vi hjälper producenter med inspelningsplatser, ser till att de får tag i kompetenta filmarbetare och får tillstånd när de behöver stänga av gator och annat. Film i Väst får allt fler och allt större svenska och internationella samproduktioner. Sverige syns på filmkartan i internationella sammanhang. På en övergripande, strategisk nivå börjar man begripa att det är bra och att man kan utnyttja det i andra sammanhang.

Vad betyder filmindustrin ur ett västsvenskt perspektiv?
– Filmandet är mycket väletablerat. Nu ska vi positionera och utveckla det ännu mer och ta ett steg längre internationellt. Därför är det viktigt att vi finns med på festivaler som i Cannes. Producenterna jagar medel över landsgränserna och det är en förutsättning att man hittar finansiering från flera olika territorier. Samma gäller försäljning av och visningsrätt till filmerna.
I Film i Västs uppdrag ligger att filmer som beviljas anslag ska spela in eller göra postproduktion (ljus, ljud, animationer etc) i Västsverige.
– I vår region finns en stor mängd företag inom filmbranschen och totalt sysselsätts omkring  2 500 människor inom film och TV. En miljon kronor som investeras i en produktion genererar i sin tur tre till fyra miljoner kronor tillbaka i form av sysselsättning och tjänster. Då räknar vi inte in varumärkesvärdet av de filmer som spelas in här. Det finns en stolthet i regionen över verksamheten, säger Nina Sekund.

Hur går det i den svenska paviljongen i Cannes?
– Vi har haft mycket besök, både från internationella producenter, filmare men också media. Film i Väst är samproducenter till filmatiseringen av Camilla Läckbergs böcker, och fransk TV hade långa intervjuer med henne här. I går hade vi ett event kring Fjällbacka Murders. I går kom handelsminister Ewa Björling och Parisambassadören Gunnar Lund. Samarbetet med turistnäringen är spännande.
– Jag möter också många som är intresserade av medel från Film i Väst, de vill veta hur det går till att spela in i Västsverige, vilka miljöer och samarbetspartners som finns, säger Nina Sekund.
Gus Kaage, fri för publicering.

Fakta:
Namn: Nina Sekund.
Arbetar som: Filmkommissionär på West Sweden Film Commission, som är en del av Film i Väst i Trollhättan.
Bor: Vänersborg.
Ålder: 45 år.
Familj: Två barn.
Bästa film: Av Film i Västs samproduktioner, Melancholia av Lars von Trier, annars Eternal Sunshine of a Spotless Mind av Michel Gondry.

• film i väst
  • nina sekund
  • west sweden film commission

Film i Väst är en av Europas ledande regionala filmfonder. Vi ägs av Västra Götalandsregionen och sätter genom filmen Västsverige på världskartan. Vi är samproducenter, delägare och finansiärer av 30-40 svenska och internationella långfilmer, lika många kort- och dokumentärfilmer samt en knapp handfull TV-dramaserier per år.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: cirka 100 MSEK (2011)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.

Gus Kaage

Presskontakt Press Officer/Kommunikatör +46 707 58 16 33