Västsvensk satsning under Filmfestivalen i Cannes

Rickard Ulfsäter, Camilla Läckberg och Claudia Galli medverkade i den västsvenska satsningen i Cannes. Bild: Gus Kaage, fri för publicering.

I fjol blev Camilla Läckberg årets mest lästa författare i Frankrike. 6 juni lanseras hennes tredje deckare, La Sirène (Sjöjungfrun), i de franska boklådorna.

När svensk film lanseras under Cannes Filmfestival så sker det med hjälp av klassisk västkustmiljö, filmteamet från Fjällbacka Murders och förstås deckardrottningen själv.
West Sweden Film Commission med filmkommissionären Nina Sekund är en av arrangörerna.

Swedish Film Commission, West Sweden Film Commission och andra regionala filmkommissioner har med hjälp av Svenska Ambassaden, Visit Sweden och Västsvenska Turistrådet gjort en storsatsning inne på festivalområdet. Film i Väst står med som arrangör och delfinansiär. Handelsminister Ewa Björling och Parisambassadören Gunnar Lund finns bland inbjudna gäster.
Syftet är att lyfta fram Sverige - både som turistnation och som filmland.
Det svenska tältet i The International Village är inrett med trasmattor, virkade, skira spetsgardiner och lika sommarstugeslitna som mångfärgade kökstolar. På ömse sidor invändigt är två jättelika foton i västkustmiljö uppdragna.

Pierre Tolchini arbetar på Visit Sweden i Frankrike.
– Vi har sett fördelarna med att marknadsföra ett land genom litteratur och film. Fransmän är litteraturälskare, man läser ofantligt mycket och man pratar främst om skandinaviska deckare. Stieg Larsson förstås, men man har också dammat av Sjövall & Wahlöö. Stieg Larsson hade den mest sålda boken i landet 2008. Då promoverade vi Stockholm och Millennium. Den franska turistströmmen ökade med tjugo procent, vilket är otroligt mycket.

Camilla Läckberg är stor i Frankrike. Mycket stor. Hon toppar listorna. Totalt har drygt 1,3 miljoner av hennes böcker sålt i Frankrike. 6 juni är det dags för tredje titeln, Sjöjungfrun. I fjol var hon den mest lästa författaren i landet.
– Det är fantastiskt roligt med framgången, det är galet! Vi drar förstås fram varandra i vågen av "The Scandinavian Crime Sensation", men framgångarna för mig är nästan lika stora i Spanien och Italien, säger Camilla Läckberg.
I Fjällbacka pågår inspelningarna av de filmer som ska sändas i SVT. Tre Vänner producerar och Film i Väst samproducerar.
Skådespelarna Claudia Galli och Richard Ulfsäter var också på plats Cannes, liksom Per Hanefjord, som i höst ska regissera långfilmen Tyskungen.

Ann-Charlotte Carlsson är marknadsansvarig för Frankrike, Storbritannien och USA på Västsvenska Turistrådet. Vad betyder satsningen i Cannes för Västkusten?
– Vi har redan sett en stadig ökning av antalet franska turister för varje år. Vi samarbetar med flygbolag, bokförlag och andra. Alla som köper Camilla Läckbergs kommande bok får en liten folder instucken i boken, med bilder från Fjällbacka och Väderöarna.
– Vi vet att TV-serier och filmer fungerar mycket bra som draghjälp för att bygga en destination. Just nu är dansk-svenska Bron ett hett ämne i Storbritannien. Samma gäller den skandinaviska deckarvågen.
Gus Kaage, fri för publicering

Mer info: http://www.visitsweden.com/suede/Local-pages/France/Sweden-goes-Cannes/

• camilla läckberg
  • west sweden film commission
  • fjällbacka murders

Film i Väst är en av Europas ledande regionala filmfonder. Vi ägs av Västra Götalandsregionen och sätter genom filmen Västsverige på världskartan. Vi är samproducenter, delägare och finansiärer av 30-40 svenska och internationella långfilmer, lika många kort- och dokumentärfilmer samt en knapp handfull TV-dramaserier per år.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: cirka 100 MSEK (2011)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.

Gus Kaage

Presskontakt Press Officer/Kommunikatör +46 707 58 16 33