​Filmpool Nord och Snowcloud Film bjuder in till pressvisning och pressträff för SIV SOVER VILSE

Filmpool Nord och Snowcloud Film bjuder in till pressvisning och pressträff för

SIV SOVER VILSE

Måndag 19 september, klockan 9:30 (pressträff efter filmvisningen)

Biograf Royal, Nygatan 1, Luleå.

Medverkande på pressträffen är filmens regissörer Catti Edfeldt och Lena Hannu Clyne, författaren till boken ”Siv sover vilse” Pija Lindenbaum, filmens producenter Sara Sjöö och Petter Lindblad, filmens två huvudkaraktärer Lily Brown (Cerisia) och Astrid Lövgren (Siv), samt Susann Jonsson, vd Filmpool Nord och Stephan Apelgren, långfilmskonsulent Filmpool Nord. Filmens längd är 1 timme och 20 minuter.

Vid pressträffen ges möjligheter till enskilda intervjuer.

Obligatorisk anmälan till pressvisningen och pressträffen. Glöm inte att meddela vilka du vill intervjua när du anmäler dig.

Anmälan och information:

Amanda Karlsson press- och informationsansvarig på uppdrag av Filmpool Nord

amanda@fpn.se

Om filmen:

SIV SOVER VILSE är ett magiskt äventyr om att sova borta, som bygger på Pija Lindenbaums populära barnbok med samma namn.

Den väldigt fantasifulla Siv, 7 år, ska för första gången sova över hos sin nya kompis Cerisia. I ett hem som skiljer sig från hennes eget, tycker Siv att det mesta känns väldigt mysko. Men med hjälp av två pratsamma och bråkiga grävlingskompisar som dyker upp mitt i natten, är hon med om fantastiska äventyr som hjälper henne att acceptera det som är annorlunda och att hitta sig själv.

SIV SOVER VILSE fick världspremiär i tävlan vid Berlinale i februari där den var öppningsfilm av sektionen Generation Kplus. Filmen var även invigningsfilm på BUFF i mars, där den visades inom tävlan.

I rollerna: Astrid Lövgren (Siv), Lilly Brown (Cerisia), Henrik Gustafsson (Sivs pappa, Nils), Sofia Ledarp (Cerisias mamma, Alva), Valter Skarsgård (Cerisias bror, Elme) samt de nederländska skådespelarna Barry Atsma (Cerisias pappa, Bastiaan) och Annemarie Prins (Cerisias farmor) m.fl.

Regi: Catti Edfeldt och Lena Hanno Clyne

Manus: Lena Hanno Clyne, Thobias Hoffmén

Producent: Petter Lindblad, Snowcloud Films AB

SIV SOVER VILSE är producerad av Snowcloud Films i samarbete med Gilda Film och Saperi Film Sweden, i samproduktion med Viking Film BV, Sveriges Television, med stöd från Svenska Filminstitutet, konsulent Magdalena Jangard, Filmpool Nord, Per-Erik Svensson, Netherlands Film Fund & Netherlands Film Production Incentive, Doreen Boonekamp, och Nordisk Film & TV Fond.

Filmen är inspelad perioden april – maj 2015 i Luleå och blev den sista långfilmen som spelades in i Studio Kronan i Luleå. Siv sover vilse har svensk biografpremiär fredag 30 september.

Vår vision är att film betraktas som en vital kulturform och viktig kulturnäring i Norrbotten och att Filmpool Nord är det nordliga navet i svensk och nordisk film- och tv-produktion.