Inbjudan till pressvisning och pressträff för Här är Harold

Filmpool Nord AB, Migma Film AB, Mer Film A/S och Filmstaden Luleå bjuder in till pressvisning och pressmöte för Gunnar Vikenes film

Här är Harald

Tisdag 21:a april kl. 9.15 på Filmstaden i Luleå

09.15 – 10.45 Pressvisning av filmen (1.27 tim.)

10.45 - 11.45 Tillfälle för enskilda intervjuer med skådespelaren Björn Granath (filmens Ingvar Kamprad), filmens svenska samproducenter Lizette Jonjic och Daniel Andersson från Migma Film samt Per-Erik Svensson, Filmpool Nord AB.

Anmäl dig till pressmötet senast måndag 20:e april.
Säg också vid anmälan om du behöver stillbilder eller filmklipp från filmen.

Anmälan till Katja Härkönen, informationsansvarig, Filmpool Nord
Tel. 070-663 2217, katja@fpn.se

Den norsksvenska filmen Här är Harold har Norrbottenspremiär i Kalix

Långfilmen Här är Harold har svensk galapremiär i Kalix den 21:a april. Filmen baseras på en roman i den norska romantrilogin Saganatt av författaren Frode Gryten. Filmen är en tragikomisk skröna om möbelhandlaren Harold som förlorar allt och ger sig ut på en annorlunda hämndodysse.

- Vi är väldigt glada att filmen får sin galapremiär på bio i Kalix. Filmen är delvis inspelad där och de vackra miljöerna vill komma till sin rätt på stor duk. Många i Kalix kommer säkert också känna igen Europamöblers gamla lokaler som var en viktig inspelningsplats, säger filmens svenska samproducent Lizette Jonjic.

Her er Harold är en dramakomedi om möbelhandlaren Harold Lunde. Harold och frun Marny har i 40 år drivit möbelbutik i Åsane fram tills nu. IKEA har öppnat ett nytt varuhus i närheten. Konkursen är ett faktum och Marny, som sakta försvinner in i demens, avlider. I sin frustration tar Harold ett drastiskt beslut - att åka till Älmhult och kidnappa självaste Ingvar Kamprad, mannen som i Harolds förtvivlade värld ligger bakom allt det tragiska som drabbat honom.

- Här är Harold är en norsk film med en väldigt svensk inramning och vi tror att det finns en publik i Sverige som är nyfiken på filmen och som kommer att få en fin filmupplevelse. Björn Granath har hyllats här i Norge för sitt porträtt av Ingvar Kamprad med stoisk ro och precision, som en insexnyckel från IKEA, säger filmens norska producent Maria Ekerhovd.

Filmen finns tillgänglig på digitala plattformar som SF Anytime, Itunes, Headweb, Film2Home och Viaplay. Den kommer även att kunna ses på utvalda biografer i Norrbotten bl.a. i Kalix och Boden.

- Vi vill kunna erbjuda publiken fler möjligheter att se filmen, för vissa passar det utmärkt att sitta hemma i soffan och vissa vill ha en bioupplevelse, säger filmens svenska samproducent Lizette Jonjic.

Rollen som Ingvar Kamprad spelas av Björn Granath, välkänd för ett otal roller i bl.a. Pelle Erövraren, Män som hatar kvinnor och Madicken. Huvudrollen Harold Lunde spelas av Bjørn Sundquist, den norska skådespelaren som tilldelats filmpriset Amanda flest gånger. Övriga roller spelas bland andra av Fanny Ketter (Bron, Bitchkram), Vidar Magnussen och Grethe Selius. Gunnar Vikene har skrivit manus till filmen och står även för regin. Han har tidigare regisserat bl.a. Vegas (2009), Trigger (2006) och Himmelfall (2002).

Här är Harold är producerad av Mer Film A/S i samproduktion med Migma Film AB, Filmpool Nord AB och Filmfondet FUZZ, med stöd från Norska och Svenska Filminstitutet.

HÄR ÄR HAROLD
Regi: Gunnar Vikene
Manus: Gunnar Vikene (filmen baserar sig på en roman i den norska romantrilogin Saganatt av den norske författaren Frode Grytten.)
Skådespelare: Björn Granath, Bjørn Sundquist, Olaf Heggdal, Hyttsten Andreas, Fanny Ketter, Vidar Magnussen, Grethe Selius med flera
Åldersgräns: 11 år
Filmens längd: 1 timme 27 minuter
Filmens trailer: https://youtu.be/m74PnwfS6u8

• norrbotten
  • kalix
  • gunnar vikene
  • mer film a/s
  • filmpool nord
  • migma film
  • bjørn sundquist
  • ingvar kamprad
  • björn granath
  • här är harold

Filmpool Nords vision

Vår vision är att film betraktas som en vital kulturform och viktig kulturnäring i Norrbotten och att Filmpool Nord är det nordliga navet i svensk och nordisk film- och tv-produktion.

Filmpool Nord AB
Stationsgatan 36